Får man bli arg på de som tar bilen till jobbet?

Jag cyklar ju i princip varje dag till jobbet, och har alltid gjort så. Jag kände ilska idag nrä jag såg alla som satt (ensamma) i bilen som spyr ut avgaser och som är ny ny ny så att industrin ska göra nya (men kanske då något bensinsnålare) bilar hela tiden.

Men kan jag bli arg, får jag bli upprörd? Jag har ju exv bokat en flygresa snart. En flygresa är ju värre en bilresa, i samma längd alltså. Och flygresan blir ju snabbt mycket lång jämfört med några turer till och från jobbet.

1000 km flyg 0,5 ton CO2
1000 km bil 0,2 ton CO2

Enligt http://www.utslappsratt.se/.
 
Men så kan man ju inte tänka. Jag kan väl bli upprörd utan att jag måste vara helgod? Jag blir ju samtidigt arg (fast inte just exakt på samma gång) p åmig själv eftersom jag OCKSÅ gör fel! Eller fel, vad är fel och vad är rätt?
 
På nåt vis anser jag att jag har rätt att bli arg på de som tar bil, men jag accepterar att de (och jag själv) blir arg då jag senare tar flyget. Men att bli arg löser inte problemet, men är kanske en bra början!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0