Kan man jobba kortare?

Då ska vi se, ja. Det kan man. Normalt är det 40 timmar vi ska jobba, med reservation för oregelbunda jobb där det kan variera massor. Jag måste också reservera mig lite mot att det sen kanske blir svårt att "klara sig" dvs ha kvar samma "levnadsstandard" om vi mäter materiellt, och också kanske under den lägsta nivå som man som person behöver eller anser sig behöva för att klara sig eller i västa fall överleva. Kort sagt, det gäller mest de som redan tjänar rätt så mycket lön.
 
Man kan förhandla med sin chef om att ha tjänstledigt och man har heltidsanställning.
 
Man kan ha en deltidsanställning.
 
Man kan vara föräldraledig på deltid.
 
Man kan flytta till Norge och ha kortare arbetstid.
 
Varför vill JAG ha kortare arbetstid? Jag har varit deltidstjänstledig och då har jag sagt vad jag ska göra på min fritid. Sen har jag hävdat att jag är lika effektiv på lite kortare arbetstid. Det blir mer effektivt med kortare tid, hårdare deadlines. Detta gälelr ju dock inte säg att ta hand om förskolebarn, eller andra såna tjänster som nite kan så att säga effektiviseras. Arbetsgivaren sparar ju pangar på att jag jobbar lite kortare, de slipper lönen + sociala avgifterna. Dock är ju fasta kostnader, lokaler dator licenser etc samma. Dock är de är mindre del. Personligt är det också extre lönsamt om man hamnar i de progressiva skatterna. Man kan gå ner en viss procent, men man tappar inte exakt lika stor del av inkomsten på grund av minskad marginalskatt.
 
Arbetsgivarna men framförallt de som äger det hela, och som vill ha avkastningen, de ser inte med blida ögon på detta. Jag gissar att systemet kommer bli besvärligare för de som vill jobba kortare. Eller så behövs det inte, så många sitter med miljonlån och för att klara amorteringar och räntorna så måste man jobba de 40 timmarna, och hålla tummarna att räntan inte ökar. Dessa miljonlån gör oss till arbetsmyror som jobabr massor, och varje effektivisering ger mer vinst i toppen, vi kanske får nån liten del i form av bonus/lön. Vi har inte tid att laga egen mat eller putsa fönstrena, så de pengar vi tjänar in spenderar vi i andra fimror som då ger en stor avkastning till deras respektive avkastningsmottagare.
 
Själv då: ja om man bara har några minuter över varje dag, så kan man med "gott samvete" ta en långsammare buss, cykla eller rent av gå till jobbet, istället för den snabba bussen. De långsammare alternativen är i de flesta fall billigare.
 
Man kan ju också välja att ha sina barn lite kortare tid på barnförvaringen, och få mer tid att uppfostra barnen, och kanske spara nån slant på kortare tid där. 
 
Man kan få tid över att själv laga saker, eller göra mat, med fokus på sånt som är riktigt dyrt att köpa.
 
Man kan också tänka hälsomässigt och exempelvis baka eget bröd som man kan ha mer kontroll över innehållet i, eller annan mat som tar längretid än att köpa den (dyrare) färdiglagade maten som man slänger in i mikron.
 
Optimum skiljer sig från person till person, men jag tror att de flesta skulle kunna "räkna hem" en nedgång i arbetstid enkelt, förutsatt att man inte är för högt belånad. Så steg ett är att minska sina skulder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0