Tyst höst

Jag sprang en sväng och slogs över, tystnaden. Trots att pangandet hördes från skjutbanan där man övningsmördar älgar fanns, upphörde det, Och vinden sov. Och det var alldeles tyst...

Inga fåglar kvittrar längre. De är på väg eller käkar för fullt, och inte en mygga, inte ett knott. De enda insekter man stöter på nu är spindlar(nas nät i anskitet) och de lite läskiga älgflugorna. Men de är extremt tysta insekter båda två.

Skllnaden har inte varit stor. I sommar har det varit den insektsfriaste som jag minns. Ja gha rknappt SETT flygande insekter. Jag missade tydligen mygginvasionen i norr för när jag väl kom dit var det väldigt få. Och sen då, sensommaren som var varm bjöd inte på slöa irriterande getingar, jag har bara sett en som jag minns.
 
Flugor har inte heller varit många av. Jag har inte ätit surströmming mer än en gång utomhus och då var det till och med flufritt. Inte en enda blinding, hästfluga eller broms har plågat mig ner i nvattnet under den fina badsäsongen.
 
Några handfuller humlor har jag faktiskt sett, och några mer bin (de flesta i asmband med besök hos några biodlare), ytterligare lite knott, svidon och mygg.
 
Jag tänker på boken Tyst vår när jag nästan smyger fram i min tysta höst eftersom jag inte vill höras då alla andra har tystnat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0