Doppa macka i choklad

När jag var liten doppade jag ofta mackor i varm choklad. Chokladen var godast om det var äkta "O'boy", men ibland fick man stå ut med den mindre söta hemgjorda som också hade mer klumpar.

Limpa var ju poppis och med smör och ostskivor på var det lätt att pressa ner den i koppen och sen snabbt upp igen innan brödet föll isär nere i koppen.

Med Husmans hårdbröd var det värre, för ibland var muggen lite för smal. Några "råttugg" på långsidan och sen kunde man få ner hårdbrödet. Det luriga här var att allt smör smälte medan man relativt länge fick vänta på att mackan skulle bli perfekt uppblött, så där så att den höll ihop men inte var knastrig alls. Ju äldre jag blev desto knastrigare föredrog jag den.

Det var också svårare att ha kvar ostskivan på hårdbrödet, men med långfingret kunde man nypa fast skivan så den kom upp ur muggen igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0