Semla med lokalsmak

Hamnade i en lokalpatriotisk stad med ett känt konditori. Naturligtvis skulle jag där smaka de berömda semlorna. Berömda i den staden, men budskapet sprids också av bloggrannen Kart-Bosse
 
Semlan såg smaklig ut, och hade en tyngd när man lyfte den. Många köpesselor är ju fjäderlätta och innehåller mestadels luft. Denna fick mig att tänka på de kraftiga våfflor man kan köpa i norska turstugor.
 
 
Sen då? Först locket, och ja, det var som vanligt mest smak av florsockret, och en skvätt grädde. Gott, men säger inte mkt. Första tuggan missade jag nog mandelmassan, men sen så. Det smakade mycket gott. Jag tror inte att man fuskat i malda aprikoskärnor  utan här var det nog äkta vara. Jag föredrar ju att urgröpet blandas med mandelmassa och lite lite mjölk innan det läggs tillbaka i semlan. Undrar om de inte gjorde så här? För det smakade nästan lika gott som om jag gjort dem själv! Imponerande. Det får bli 5 av 5 möjliga för ska det bli 6 av 5 måste den vara hembakt... :)
 
Mina bekanta imponerades då jag berättade om Kart-Bosses rekordförsök, att käka 98 semlor under årets "semmelhögtid". De föreställde sig en fetlagd man, men döm av deras förvåning då den smale och välmående Bosse uppenbarade sig! Han hade gömt sig i källaren för att där äta dagens (första?) semla i fred men hade så klart tid att byta några ord. Det där med att högt kolesterol inte syns på utsidan, kunde vi också resonera bort eftersom halten stress är viktigare än fettintaget. Och jag tror jag kan intyga att Kart-Bosse lever föredömligt stressfritt. Jag kan faktiskt inte tänka mig en situation då han blir stressad! 
 
Sen var vi tvungna att slå en lov runt centrum, stegade upp hur långt en berömd företagsledare skulle ha att krypa hem efter krogbesök, och när man går runt i det söndagsstängda (!) samhället slås man av att härifrån kan inte många åka till Kupolen för att shoppa. En stor mängd småaffärer och till och med en egen bank lyckas hålla sig vid liv, just för att folk först försöker handla hemma innan de vänder sig nån annan stans. Och ska de åka långt bort, kan man ju stanna till på Clas i sjön. Där finns ju det mesta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0