Jag förstår vad ondska är

Idag förstod jag vad som menas med att inte välja den enkla vägen, och vad det onda är.

Det onda är att välja den enkla lösningen, att vara lat, när man ställs inför ett problem.

Att välja den besvärliga, den exempelvis tröga demokratiska processen, eller att i en konflikt se till ens egen skuld i konflikten, det är godhet.

Det förklarar varför jag alltid blir så upprörd då man vill ta den lätta vägen! Ett sätt är att skylla på någon annan. Man kan skapa sig en fiende, och vips så är man "lat" och behöver inte själv ta tag i sina problem. Att öppet gå in i en dialog, att ta sig igenom det jobbiga, att kanske till och med måste erkänna att man själv gjort nåt fel, att förlåta och förlåtas för att sen gå vidare, vem har sagt att det är lätt! Men det är rätt.

Fascismen är att välja det lätta. Man skaffar sig en liten bubbla av liktänkande, man utmanas inte i tanken, man tvingas inte diskutera och enas. Man skyller på någon annan. Man kan rättfärdiga handlingar i -ismens namn, som vi rent objektivt inte kan säga är goda saker.

I Ukraina väljer en del nu den lätta vägen. Det är ett ytterst farligt val. Fler borde välja att försöka älska sin nästa (hur svårt är inte det??) och man borde ha en intention att trots svårigheterna försöka ena landet.

Tyvärr får jag nog säga att det får de göra själva. Och måste göra själva. Vi får älska dem så gott vi kan, stödja dem, påminna dem om att inte välja den enkla vägen. Men de själva måste lösa sina egna problem. Så är det bara.

Kanske förstod jag idag kristendomen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0