Pagniatör

Häromdagen i lokalblaskan var sidorna helt kaotiska. I sin ordning alltså.

Det fick mig att tänka på yrket paginatör, den som numrerar sidorna. För det mesta är det ett enahanda jobb, man börjar väl på nån låg siffra men ofta hoppar man över nr 1, och sedan tar man den vanliga 2:an för att följa upp med sidan 3, som ibland är lite speciell.

En populär sida är fyra, och den kommer ofta här i ordningsföljden. Jag har sett många tidningar, och böcker för den delen som sedan väljer femman. Och även nr 6 är vanlig efter det.

Jag ska inte trötta ut er med fler exempel på vanliga pagineringar, men nog tänkte jag på Trafikverket (och damernas 10-mila) när jag såg ordningen på sidorna. Trafikverket har ju ca 1200 styrande dokument som härstammar från Ban- och Vägverkstiden. När man numrerade dem följde man vissa nummerserier för att ha lite information i siffrorna förutom i rubriken. Ett visst teknikområden hade ett "prefix" och sedan ett slags löpnummer som "suffix" efter en punkt som avdelade dessa från varandra. 
 
Nu har ju någon fritänkande paginatör fått bestämma att numrena numera INTE ska få innehålla information om innehållet, och därför ska vara löpnummer som också får ett prefix i form av årtalet för utgivning. Det gör att varje ny utgåva av samma dokument kommer ha olika nummer! Genialt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0