Ärliga partiet

Nu sitter vi och tittar på valvakan. Två partier som går framåt har varsin tydliga -ism som ledstjärna. Många väljare har gått från de partier som lyssnar på vinden för att i sina kampanjer fokusera på småfrågor. Kanske är vi mogna att lyssna på ideologier igen? Folket är trötta på småfnuttande, och flosker som att alla partier vill ha en bra skola. Släpp självklarheterna, fokusera på DIN tanke. Fokusera på vad DU som politiker eller parti om vad du/ni vill åstadkomma, och på vilket sätt. Vilket sätt vill du göra en bra skola? Och varför? 
 
Partiledarna som ställde upp på TV4s jippo som har som huvudsyfte att dra tittare för att tjäna pengar (och eventuellt att främja dess ägares aganda om vilka budskap man vill lyfta fram) har sålt sig. De ställer upp på en gladiatorkamp som mer påminner om idrott än politik. "Här ta den här raporten och läs den" - "Jag har redan läst den!". Jag gillar inte sånt.
 
Jag tycker att det nya Ärliga partiet ska köra raka puckar. Säg och våga stå för sin politik. Vänd inte kappan efter vinden. Lyft fram motståndarnas goda sidor! Ställ inte upp på jippofieringen av rikspolitiken. 
 
"Du moderat, jag gillar verkligen er idé om XXX, det är en superbra sak ni har där! Och du vänsterpartist, ni har ju en genilal lösning på YYY. De delarna stöttar jag er helhjärtat i. Vår tanke om Sverige, om vad vi i den här adminstrativa enheten gemensamt ska göra bygger på en tanke om ZZZZZ-het, XXXXXX-het och liknar HHHHH-ismen."
 
Hur bemöts det av de andra partierna? Hur reagerar de om man FAKTISKT svarar på frågorna man får i intervjuer:
 
 
"- Nej - Ja - Jag vet inte - Ja även om vi fått kritik för den här idén så håller vi fast vid den. Vi tror på det här sättet att uppnå det här som vi vill. Vi hoppas att många stödjer den vägen framåt, men skulle det vara så att väljarna inte väljer oss så har vi kanske varit för otydliga, eller så vill de helt enkelt nåt annat."
 

Kommentarer
Postat av: Bloggaren

Ser att en person röstat på "partiet" "Ärliga politikers parti"!

2014-09-15 @ 22:33:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0