Upphandlat är bäst - ingen protest!

Så kunde man säga på mellanstadiet och komma undan med det! Kan man det nu också? Well...
 
Att upphandla är lätt om det gäller väldefinierde produkter och där det finns en god konkurrens. Ännu lättare om det är standardiserade produkter som är lätta att jämföra med varann och om det finns flera kunder som kan betygsätta produkten. Detta följer enkla ekonomiska teorier.
 
Ska man däremot köpa nåt mer unikt, måste man ta till andra knep. Typ, fundera igenom ruskigt noga vad man vill köpa, specificera det, och sedan noggrannt granska att det man erbjuds verkligen uppfyller kraven. Toppa med en garanti så är det nog inte omöjligt att klara av att göra en upphandling även av avancerade system eller tjänster.
 
Men sanningen är väl att man i många offentliga verksamheter har ett mantra som heter "upphandlat är bäst". Detta oaktat hur väl man specificerar sin vara eller förljer upp att man fått det som önskades. Kan man så säkert veta att upphandlat är bäst? Eller ens billigast som ofta och särskilt inom LOU/LUFS där det är synonymt. För hur det än är ska lönen betalas till den som gör jobbet, och upphandlar man något har du också en vinst som en ägare av levantörsföretaget ska ta ut. Vinsten kanske kan kompensera att drivkraften "girighet" kompenserar uttaget av vinst med att arbetet sker tidseffektivare. Dock, för att inte tappa kvaliteten krävs ju att någon verkligen funderar igenom vad som ska göras, formulerar detta så att det går att mäta, och så att den som utför uppgiften kan förstå det hela. En del av dessa steg kan skippas om man själv utför uppgiften, och man vet vad som ska göras. Att ställa krav och följa upp dessa är inte gratis, då det kräver en mycket god kompetens inom området. 
 
Ursäkten kan vara är att expertkompetens inte behövs utan den kan man också köpa in - vilket naturligtvis inte går eftersom man saknar kompetens om vad man skall köpa. Att i en sådan upphandling bygga in ett långsiktigt tänkande är svårt, säg omöjligt. Jag har själv inte kunnat formulera ett kontrakt som gör att leverantören tänker långsiktigt för mig som upphandlare.
 
Sen är det några uppenbara saker för varje sorts upphandling som man som insatt borde se är en självklarhet att ha för att det överhuvudtaget ska funka att köpa in tjänster. Som lekman kan jag se några exempel där vi i själva verket INTE gör så.
 
Några självklarheter vid upphandling/utförsäljning:
 
Underhåll av järnväg  - man kan ej som "underhållare" besikta själv för att avgöra vad som ska utföras
 
Toalettstädning - krav på renhet (funktionskrav) före att de ska skriva att de varit där x antal ggr per vecka
 
Friskola - skolan kan ej sätta betyg på eleverna själva
 
Tågtrafik - ej fritt att sätta vilka priser mot resenärerna som helst
 
Upp till orienteringsklubbar att vara kommersiella eller inte - då kan man inte ha reglerad anmälningsavgift
 
Så man får faktiskt välja en del konsekvenser om man väljer att upphandla. Annars är det garanterat bättre att göra sakerna i egen regi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0