625 nyanser av grönt

ISOM 201X är publicerad i nån form av "sista draft". De är åtminstone optimister! De tror att den hinner ges ut innan 2020 med tanke på namnet...

Jag testade att rita några av alla karttecken i kombination med varann. Det är långt från alla möjliga kombinationer, men alla är inte heller tillåtna. Får återkomma när jag kryssat ut de som inte är tillåtna, till exempel tät skog på öppen mark funkar ju så klart inte...

Men så här ser det ut om man kombinerar de flesta ytsymbolerna med varann. Jag har utelämnat exv "småkullrig" mark och vissa stenigheter för de hade ingen färdig ytsymbol. Men jag var inte helt lat, jag fixade till de där nya varianterna av gult/jsgult med prickar på för de är en nyhet, som enligt mig, kommer ge oss en DJUNGEL av karttecken att välja på. Men en karta kommer bli aktuell ännu kortare tid än nu.


Se på den i PDF här.
 
Nu har jag räknat på det jag TROR är rätt, för jag hittar inte exakt återgivet vilka kombinationer som kommer vara tillåtna, 114 stycken! Jag tog inte med "småkuperad mark" och de två tre varianterna av "stenig mark" så det bored vara några ytterligare tio-tjugo kombinaioner. Se nedan:
 
 
Och i PDF här.
 
En norm ska väl ge möjlighet att ha samma kartritare överallt, men måste den ge möjlighet att rita varenda möjluig terrängtyp som finns på jorden?
 
Jag tror att detta är dödsstöten för amatörritade kartor. Frågan är om det var meningen?
 
 
 
Tillägg: 25 * 25 kändes som att det blev 125 så... därav lite skum första rubrik... men 114 i slutet så rätt nära var jag. Om jag nu räknade rätt på 114 stycken... 

Kommentarer
Postat av: Jakob

25 x 25 = (20 + 5) x 25 = 500 + 125 = 625
Så din känsla var inte helt fel :P

2015-12-13 @ 21:06:21
URL: http://gronsomkartritare.blogspot.se
Postat av: Zerbembasqwibo

Just det, och slutresultatet blir nog rätt så nära 125!

2015-12-13 @ 23:09:22
URL: http://zerbembasqwibo.blogg.se/
Postat av: Jakob

Tror du att alla proffskartritare klarar av att behärska alla 114 typer av ytor?

Svar: Nej det tror jag inte.
zerbembasqwibo.blogg.se

2015-12-14 @ 15:41:59
URL: http://gronsomkartritare.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0