Byt ut sj-ljudets alla stavningar till bokstaven W

Jag har fått för mig att man i Norden försökte göra en sj-ljudserform i början av 1900-talet, men inte ens i Norge implementerades den. Men nu föreslår jag att det är dags för svenskan att reformera stavningen på sj-ljudet!
 
Det finns mellan 38 och 55 stavningar av sj i svenskan, beroende på dialektala variationer i uttal.
 
Det finns också tre varianter av själva ljudet; front, mellan och bakre.
 
Man får inte blanda ihop sj-ljudet med tj-ljudet. Säg skina (sj) och Kina (tj) så känner du skillnaden!
 
Det finns ett system för att beskriva fonem (den minsta ljudliga beståndsdelen av ett ord) och i det internationella fonetiska alfabetet heter sj-ljudet ɧ.
 
I kyrilliskan finns det en bokstav för sj-ljudet, ш, så där har man inga stavningsproblem! Samma bokstav överallt.
 
Mitt förslag är att vi inspireras av den kyrilliska bokstaven, men att vi använder vår i princip helt onödiga W för att slippa krångla in nån ny bokstav. Det blir alltså lite problem för Wikströmssläkten som blir Vikström, men är det viktigt med "dubbel-V" så stavar man helt enkelt med dubbelt v! VVikström (alternativt Vvikström). Mig veterligen uttalas alla W i svenskan som ett V och ingenstans annat än i vissa namn är W betydelseskiljande från V.
 
Byt ut alla stavningsvarianter av sj-ljudet till bokstaven W är mitt förslag till svensk stavningsreform!
 
Tänk så lätt att stava med denna reform, och tänk att äntligen kommer W användas för nåt vettigt, och den ansluter till kyrilliskans redan inarbetade bokstav.
 
Nå hur kommer det se ut i skrift med den reformerade stavningen då bokstaven W ersätter sj-ljudet? 

sju /ɧʉ̟ː/    wu
skön /ɧøːn/     wön
stjärna /ˈɧæːɳa/    wärna
skjorta /ˈɧʊʈa/      worta
schack /ɧak/     wack
jalusi /ɧalɵˈsiː/    walusi
choklad /ɧʊkˈlɑː/   woklad
station /staˈɧuːn/   stawon
motion /mɔtˈɧuːn/    motwon
diskussion /dɪskɵˈɧuːn/   diskuwon
konklusion /kɔnklɵˈɧuːn/   konkluwon 
shorts /ɧoːʈʂ/  worts
genre /ˈɧaŋɛr/   wengre
religiös /reliˈɧø:s/   reliwös
östgöte /ˈœɧœtə/  öwöte
Kristianstad /krɪˈɧansta/   Kriwanstad
Växjö /ˈvɛkɧøː/   Väkwö

Eller säger ni bara uw till mitt förslag?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0