Kartfel
Inget konstigt med det, de allra flesta kartor (som är väl genomarbetade) bryter mot normen. Så här skriver han:
"Här har jag en karta som innehåller minst 5 regelvidriga detaljer. Jag tycker det är verkligen synd att en så här tydligt ritad karta är underkänd.
Alla dessa 5 ytor är för små. De får inte finnas. Hyggesmarkeringen är mycket viktig för att första beståndsgränsen.
Den gröna ytan skymmer stenen som du tror att du enkelt ska upptäcka.
För att inte tala om grusytan vid lilla huset."
Och kartan ser ut så här:
Jag fick en reaktion på mitt inlägg som jag fått OK på att lägga ut här:
Hej
Roligt att se dig så aktiv. Jag måste få ge några motkommentarer.
Byter du "hygge" mot 403 så säger du att ett område med spridda träd helt plötsligt är öppen mark. Du måste väl hålla med om att hygget är mycket lätt att se i tävlingsfart
och enligt SOFT: - Övriga ytor/raster, inkl. grå. Kartnormen: 225 m2. Grå ritas helgult om < 225 m2. Men man får ju inte blanda.
Lilla myren till vänster (sumpskog) ska bestå av minst 4 streck.
En hjälphöjd ovanför en hjälpkurva är inte att betrakta som två hjälpkurvor (en tolkning vad jag hört o förstått) - förstör det kartan? Nej!
Lilla hjälphöjden som du bytte till en punkthöjd håller jag med om.
Visst är du lite väl petig!?
vänliga hälsningar
Hans-Åke
Och några tankar om sunt förnuft:
Det sunda förnuftet anser jag ska komma in då man (mer eller mindre fyrkantigt, det beror ju på kontrollant) noterat brister mot normen då bedömningen görs om kartan ska godkännas trots bristerna eller inte.
Dock tycker jag att man ibland också, som kartritare, får acceptera en del knas.
Jag skulle naturligtvis bli irriterad om jag bötfälls för fortkörning för 51 km/h om det var på en 50 km/h-sträcka. Nu vet jag (tror?) att man har en mätfelsmarginal på 6 km/h så skulle jag bli bötfälld för 56 km/h har jag ju att skylla mig själv. Men naturligtvis skulle jag vara irriterad ändå men inte göra nåt försök att smita undan min bot.
Vad gäller ISOM finns ingen "56-gräns" vilket gör att en del (enligt mig felaktigt) bötfäller vid 51 km/h, och då ska kartritaren naturligtvis bli irriterad och försöka smita undan. Jag menar alltså, självklart kan ingen karta uppfylla normen 100 %-igt ens om man försöker. Dock, först bör man notera alla avvikelser (inte bara såna tekniska som jag nu gjort utan också genom terrängbesök) och verkligen göra sitt bästa för att lösa konflikterna mot normen. Detta kan ju nästan bara göras i ritskedet, i skogen, annars blir det dubbeljobb. Så om kontrollanten inte kommer in tidigt kan man inte göra så mkt.
Nå, när nu kartritaren gjort det som denne mäktar med ("kill your darlings" som det heter) blir det upp till kontrollanten att vara "polis" och då anser jag man ska bötfälla vid 56 km/h på "bonnakartor" men är det VM kanske man fäller vid 52 km/h...