Om att åka nattåg i Ukraina

Hur åker man nattåg i Ukraina, fick jag frågan. Så här går det till!
 
Biljetter
Tro det eller ej, men nu kan man köpa på internet!  Där finns så klart en Skypelänk till supporten på hemsidan, det du, SJ! Man får antingen en talong som man kan kvittera ut de verkliga biljetterna med eller så får man biljetter på en gång. Tågen drivs av statliga Ukrzaliznytsia (Укрзалізниця) som tydligen sedan 2015 har nån slags privat inblandning i ägandet.
Det coolaste är ändå att chefen för Ukrainska järnvägarna mellan 2016 och 17 var polacken Wojciech Balczun, som också varit rockartist i Chemia! Det tror jag hjälpte en hel del!
 
 
"Kupe" eller "platskart?"
Lite som svenska motsvarigheten till sovvagn och liggvagn, men skillnaden är att det snarare är "öppen sovvagn" eller liggvagn. Det finns även en första klass som kan sägas motsvara sovvagn. Bildgoogla "platzkart" så ser du vad du ska välja.
 
Kupe duger gott. Då får man fyra bäddar som man kan köpa helt själv eller dela med de som slumpen avser.
 
 
Låsa går bra med rejäla saker:
 
Steg till andra våningen, denna rä som ni ser utfällbar genom att lyfta ner den, den sitter spärrad så den itne trillar ner av sig självt.
 
Ute i korridoren är det ändå lite klass, eller hur?
 
Sitt värdefulla bagage bär man på sig eller så bkoar man en nederplats och sitter /ligger på det. Det finns en låda under sitsen där man får plats med en ganska stor väska:
 
 
Bäddning
Först är det en "rulle" med madrass och kudde som man ska rulla ut. Här bild på övervåningen och två dylika rullar:
  
Sedan tar man sin bäddpåse som innehåller två lakan, ett örngott, en liten handduk. Fryser du (haha!) tar man en av de tjocka filtarna, annars räcker det gott att skyla sig lite med ena lakanet.
 
Filtarna ligger uppe på bagagehyllan ovanför ingången:
 
Värme
Detta är den stora frågan. I svenska liggvagnar vet alla att först är det för kallt. Man skruvar upp värmen, man sätter sig och tjötar, sedan när man ska sova är det för varmt. Man skruvar ner lite, men inte mycket. Den som sover högst upp har sedan förmodligen för varmt, den i mitten kan ha lagomt och den längst ner har förmodligen för kallt. I Ukraina ligger alla på topp! det är rättvist för det är alldelens för varmt i precis hela vagnen. 
 
Man ska ju komma ihåg att i varje vagn finns en konduktör, och ibland en till "tekniker". Oklart dock om dessa delar på flera vagnar. På den gamla goda tiden eldades det med kol i stora värmepannor för att sedan därifrån ha vattenburen värme ut i vagnarna. Många har nu dock elektriska system istället, men fortfarande ser man rykande vagnar på en del stationer. Det här med att elda för kråkorna i det offentliga, det är vanligt förekommande.  Grunden till det kan jag bara spekulera i, men förmodligen har det nåt med Sovjet att göra och att det var "det allmänna" eller att det var (tilsl alldelens nyligen) "flat rate" på gas exempelvis.
 
Toalett
Toaletten är oftast "hål i golvet" i botten av den stålklosett smo finsn inne på dasst. Varmt vatten kommer i kraneen om man med handen pressar upp en spärr. Dvs inget vatten kan stå och rinna i onödan! Men alla är o fingrar på samma pryl mitt i vattenflödet. Säkert har nån räknat ut att bakterierna tvättas bort i tillräckligt utsträckning.
"Lämna den som du själv önskar finna den", eller inte... lite stänk utanför, det är vanligt. Inte så konstigt med tanke på spårläget som stundtals kastar omkring vagnar och därmed resenärer aningens bryskt. 
 
Här bild på en modern toa med eluttag för rakning, och en "vanlig" kran av modernt snitt.
 
På grund av att fekalierna hamnar rakt under tåget, är toalettbesök förbjudet under delar av resan. Ett anslag anger de "Sanatoriska zonerna" enligt tider på anslaget nedan.
 
På anslaget ser man reglerna för detta, 
Det är förbjudet att använda toaletterna:
- 30 minuter innan ankomst till station för gränspassage
- vid rekreationsområden
- i tunnlar
- på broar över vatten
- 5 minuter innan varje station där tåget stannar, där man står still mindre än 5 minuter
 
För att inga misstag ska ske låses toaletten av konduktören enligt tidtabellen och reglerna ovan. 
 
Stationsstopp
En del längre stopp görs. Man kan passa på att gå ut och röka, och där kan man också köpa små bakverk i form av piroger, eller pastknyten med fyllning, dricka, cigaretter och annat livsnödvändigt av tanter som gör sig en hacka på tågresenärerna.
 
Vid några långstopp kommer också tekniker och knackar med långa hammare på lagerboxarna till hjulaxlarna längs hela tåget, en gubbe per sida, för att lyssna om de är överhettade. "Klick" låter det om den är kall, "Klack" om den är varm, och "Klock" om den är för het. För säkerhets skull känner de även lite på dem ibland.
 
Skräp
Man lägger skräp i en låda borta vid toaletten. 
 
Te
Man får två koppar te per person. Det ingår, men man kan också välja bort det i samband med boknignen. Oklart om man sparar 6 kronor då? Det är svart te, och tre *50 gram socker, så klart serverat i glas med metallhållare. Fina glas var det! Även tepåsen och sockret är av märke Ukrzhalisnysija så klart!
 
Mutor
Man behöver i dag knappast muta någon. Förr var det ju vanligare att det "var slutsålt" på just din resa, men at det råkade precis koma förbi en gumma med en extra biljett som hon vill sälja till dig, tyvärr då till dubbla ordinarie pris, men fullt synligt (och förmodligen i maskopi med) kassan. Idag har man anslag som tydligt visar vad man måste betala och vad som ska ingå.
 
 
Här står alltså ungefär:
 
REGLER
Välkommen till vårt tåg.
 
Detta ni kan få gratis:
- Konduktören bäddar åt dig om du åker lyxvagn, är handikappad, sjuk, åler med småbarn....
- Konduktör kan hämta dina använda sängkläder 30 minuter innnan ankomst (sic!)
- De kan koka ta gratis åt dig, om du har betalat för det i förväg (sic!! alltså ni ser att denna affisch behövs!)
- Konduktören kan gratis servera dig sötsaker som du köper det
- Gratis kokt vatten
- Använda första förband
 
Detta kan ni få om ni betalar extra
- Köpa te, kaffe, godis, tidningar
- Uppgradera till bättre standard om du betalar mellanskillnaden, det ska göras via tågchefen (huvudkonduktör)
- Genom tågchefen beställa texi, reservera plats i vilorum eller en bärare vid framkomsten
- Beställa expresspost
 
Era skyldigheter 
- Ta din plats och via dina dokument
- Följ regler om hur man beter sig på järnvägstransport..
- ...
 
Utsikten då? Tja, genom trippla säkerhetsglas och en rätt så bristfällig fönstertvätt, får man lite av en suddig bild av vad man passerar, men mer om det i ett annat blogginlägg!
 
 
När alla konduktörer drar in sin röda flagga är bara den längst bak med gul kvar, och då kan vi åka!
 
Trevlig resa!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0