Dra isär höjdkurvor

Jag sprang Smedjebackens tävlingar i helgen som var, och kunde konstatera att den blev mycket svårläst på vissa små partier där man inte följt normen ISOM 2000. Kartan var dock bra ska sägas! Det var bara ett fåtal ställen där man kan pilla på den vad gäller dessa grejer, och jag tror att man vågar göra en del av jobbet hemma vid skrivbordet rent av.

Det som inte följdes var internationella normens krav på minst 0,15 mm avstånd mellan tunna linjer i brunt eller svart. I den svenska normen är det (utan att vara markerat som ändrat) till att omfatta alla objekt i brunt och svart. Som tumregel kan man tänka att en höjdkurva ska rymmas mellan varje kurva, kurvan är ju 0,14 mm så då har man god marginal.

Jag har därför lagt på en hjälplinje i 50% blått som är 0,15 mm bred för att se hur nära man kan lägga höjdkurvorna och ändå ha en god läsbarhet i 1:15 000, enligt normen. De scannade kartorna är givet mest svårlästa på grund av den dåliga scanningen så jag har försökt digitalisera dem också. Jag tappade lite grejer i renritningen, men det är principen jag är ute efter.

1. Original
 
2. Min digitalisering
 
 
3. Med 0,15 mm stöd på höjdkurvan och grundkartan som bakgrund.
 
4. Zoomat hur det ser ut med ljusblå kant på 0,15 mm, inom detta område ska man inte ha andra bruna föremål (svensk standard) eller inga andra bruna tunna linjer (internationell standard). Så min tolkning är att det vänstra exemplet i internationell norm tillåter att limporna ligger närmare sänkan mellan dem.
 
5. Mitt förslag på renritning för normföljande och därmed bättre läsbarhet.
 
 
Slutligen, om det då ÄR så brant i terrängen och så många kurvor att de måste ligga nära varandra, hur generaliseras det? Ett sätt är väl att rita ett branttecken, men det kanske inte är så brant? Det finns ju tecken för "Earth bank", 106, men då ska det ju vara grävt nästan. 
 
Maximal lutning som normen klarar av är alltså 5 meter per (0,14+0,15) mm dvs 5 meter i höjd på 4,35 meter framåt, lite mer än 45 grader. Så chocken och väggen går fint att rita!

Dra i sär stenar

Jag såg en karta på nätet som inte följde normen ISOM 2000. Det var för tätt mellan objekt av samma färg, svart. Jag ritade av det hela som ett förslag på hur man som kartritare kan försöka följa normen för att få en karta som är läsbar (till priset av lägesriktigheten förmodligen). Eftersom detta endast är en teoretisk övning ges inga garantier för att mitt förslag skulle funka i verkligheten, men nog kan man med små medel få en karta att bli bra mycket mer läsbar va?
 
Original till vänster (stulen från nätet...) och min omritning till höger. 
 
 

Parkering reserverad för...

Jag hittade denna skylt på Arlanda. Lätt att fatta, eller hur?
 
 
P = Parkering
 
Reserverat för fordon med särskilt tillstånd = OK, de som har det vet nog om det?
 
Handikapptrp. = Aha, typ taxi eller de med handikapptilstånd
Ambulans = Ojdå, Ambulanser får annars inte parkera, eller vad? Måste de rusa till biljettautomaten
 
1 plats = Tydligen inte uppenbart
 
Lostbagage = ?? Ska man hämta sitt tappade bagage, eller är det en av tre som har tillstånd?
 
Utfärdad av
Swedavia = Solklart, Swedavia!

Låt Ukraina bestämma över sitt eget territorium!

 

Dags att deklarera

Nu närmar sig maj och den stora deklarationsångesten. Jag ska i alla fall sätta igång med Debit nu till helgen.


Kolbottenkontrollantkurs

Jag var på utbildning. Kursen gick ut på att kontrollera kolbottnar som ritas in på orienteringskartor. Vi diskuterade i timmar kolbottnar ur de viktigaste aspekterna. 
 
Kolbotten. (Bild från http://bosseoblogg.blogspot.se/2009/06/kolbotten.html)
 
  • Symbolens storlek på kartan - riktigt stora kolbottnar borde formritas, trots att det är mot normen KOLISOM 2000.
  • Naturbrukskulturhistoriskt kan varje spår av kolbotten argumenteras ska ritas in på varje karta - dvs om man måste sparka i marken för att hitta kolet så är det motiverat att rita in även den!
  • En kolbotten kan man ju rita med gult eller grönt i, men att rita en punkthöjd i den, nej DÄR går faktiskt gränsen!
  • Kom ihåg att även en blind kartritare kan hitta en kolbotten - de luktar!
  • Vid tävlingar på kolbottenskartor är det viktigt att meddela ovana löpare eller utomsvenska att på denna karta gäller KOLISOM 2000
  • Kolbottnens släkting Tjärdal är ledsen, för den har inget eget specialtecken i KOLISOM 2000. Att rita den som en vanlig kolbotten med en brun V-grop i själva dalen, det är kreativt men tyvärr alltså, man får rita den som en "vanlig" kolbotten
  • Att instruera ovana kartritare med att en kolbotten är en samling granar är en hädelse och maximalt straff är 6 månaders fängelse. Förmildrande omständighet är om man skämtar, då gäller max 3 månader.
 
 
Skogsstyrelsen lägger också stor energi på att hitta kolbottnarna, man har ju initierat en laserscanning av all skogsmark i Sverige för att hitta dem. Läs vidare här.
 
KOLISOM 2000 i sin helhet nedan.

539 Kolbotten (och lille kusin tjärdal)

Kolbottnar ritas med en svart cirkel. Den kan vid behov kompletteras med gult
eller grönt. En kolbotten måste normalt kunna upptäckas på cirka 2,0-
2,5 meters avstånd för att markeras, men även om den noteras genom en spark
i mossan så att kolet blottläggs eller om dess lukt kan förnimmas ska den markeras.
Tecknens betydelse måste inte redovisas i teckenförklaringen då det tillhör allmän-
bildning att känna till. Färg: Svart. Tecknets utbredning: 12x12 m. Dock ej tillåtet att
formrita tecknet om den verkliga kolbottnen är större. Tjärdal markeras som kolbotten.
Notera att karttecknet ska norrställas! 


 

Open Orienteering Mapper nu för Android

Jag har länge följt utvecklingen av det open source program Open Orienteering Mapper OOM som på sikt kanske ersätter eller i vart fall kompletterar OCAD. OOM är fritt och med öppen källkod. Det har mkt bra funktioner, är numera stabilt och dessutom snyggare än OCAD!

Häromdagen släpptes en version för Android. Jag testade på en Nexus 7. Först ska man in och ställa in att den accepterar .apk-filer från nån annan än Googles affär för appar. Sen lade jag in installationsfilen och klickade på den. Jag gjorde en mapp på roten som heter OOMapper och i den lade jag in två OCAD-filer.

Vips så var det bara att köra! Testade nån funktion, den segade lite när man zoomade med tvåfingerszoom och GPSen fick jag inte att vakna. Men å andra sidan fick jag inte GPSen att vakna överhuvudtaget på Nexusen.
 
Men nog ser det lovande ut! Läs på här om funktionerna och här om appen.



Besöksstatistik

Utan bloggvännen Kart-Bosse skulle jag aldrig nå ens flyghöjd. Nu senast när jag recenserada hans favoritbakelse skjöt det i höjden, eftersom han länkade till min sida från hans. 50 besökare med 82 sidvisningar toppade jag på då. Tack Bosse! :)
 
 
 

Tiggarna i Gävle

På väg från centrum till järnvägsstationen en vanlig tisdag i Gävle räknade jag till sex stycken tiggare. Sex stycken!

RSS 2.0