Resa med tåg i Sverige är inte lätt

Idag pratade jag med en som hört av en insatt att om 2-3 år kommer det vara stor risk att det sker en stor olycka på järnvägen. Så dåligt ställt är det med underhållet. Jag är böjd att hålla med och har hört andra prata i liknande termer.
 
Nåja, ponera att man är i Gävle på torsdag, och ska via Borlänge för att sedan ta tåg till Stockholm och vidare med nattåg söderut. Nu är ju trafiken inställd mellan Märsta och Uppsala på grund av nedriven kontaktledning, som orskade stort fel i andra system på grund av brand. (Kortsluten 16 000 volt eldar upp det mesta.)
 
Så för att spara lite tid tänkte jag gena ner från Gävle till Uppsala förmodligen 15:37 och där hoppa på ordinarie tåg. Men, det är ju nu omlett via Västerås. Så, jag får ta ett eget tåg, med god marginal ner till Uppsala, för att därifrån vad det verkar ta SL:s pendeltåg till Knivsta. Från Knivsta ske en ersättningsbuss ta mig till Märsta där jag då ska ta SJ sista biten mot Stockholm. 2:30 sägs denna sträcka ta, så senast 17:30-18:00 åker jag väl då. Väl där hoppas jag ha marginal att hinna med nattåget 21:25. Fegar jag tar jag mig lite tidigare från Uppsala.
 
Allra enklast är ju att betala minst 59 kr och åka med Swebbus Express kl 17:45, anlända 18:45.
 
En annan resenär ska då samtidigt åka från Borlänge 17:53, men ska boka om till det tåg som går två timmar tidigare. Detta för att tåget viker av i Sala, eller om det rent av är ett annat tåg, som går till Västerås och därifrån vidare med ytterligare ett mot Stockholm. Eftersom det är 5 juni, dagen innan helg, stor beslastning på sträckan Västerås och Stockholm med massa extratåg, och Murphy's lag alltid gäller, så är det väl stor risk för störningar på den sträckan också.
 
Bäst att kolla då, och ja, med den tvåtimmarsmarginalen som då finns kan man även ta tåget ner till Norrköping 18:35 eler 19:35 för att där smita ombord på nattåget, lite längre ner på sträckan men likväl.
 
Eller så kan järnvägen bara funka!!!
 
 
 

RSS 2.0