"Sönderritad" sänka

Jag snubblade över en liten text på en (fd) elitlöpares blogg där denne skrev "den lilla sänkan som var svår att se i den sönderritade kartan" vilket gjorde att jag givetvis direkt kollade kartan. På Map and coach är kartorna upplagda med sån upplösning att man kan se hur kartritaren (miss)skött sig! :) Som den ISOM-taliban jag blivit kommer jag nu peka på några saker som bryter mot normen och även några konkreta tips om hur en kartritare kan göra för att följa normen på detta specifika ställe.

 
Vi kan ju direkt se att normen inte följs. Branter är för korta. Höjdkurvor ligger för nära varandra (röd). Svarta symboler tar i varandra (röd). Bruna symboler tar i varandra (röd). 
 
 
Sen är det olyckligt placerade uppehåll i hjälpkurvor (blå). Det känns som att kartan inte är renritad?
 
Och sen en kombination av att rita en sänka som på kartan är för liten, med att banläggaren använder den, coh att inte bankontrollanten rekommenderat en annan kontrollpunkt eller att överdriva sänkan på kartan så att löparna har en chans att se den (på 15 000-del).
 
Nedan har jag försökt dra isär grejer, förlägt för korta branter och gjort en skrivbordsgeneralisering (vilket ju normalt aldrig ger det bästa resultatet!) där jag tagit bort några hjälpkurvor för att erhålla tillräckliga avstånd mellan de som är kvar. Men vad gäller själva kontrollsänkan får vi ju anta att den är så tydlig att det SKA vara med på kartan. Då måste kartritaren också överdriva den så att den faktiskt syns på kartan.
 
 
Minsta "böj" på en höjdkurva ska vara lika stor som en punkthöjd eller "förstorad sten" dvs 0,25 mm radie (de har 0,5 mm diameter), se nedan.
 
 
Möjlig räddare:
Jag måste dock låta det vara osagt om Mapand Coach ändrar nåt i symbolerna, för jag fick inte riktigt ihop det med storlekarna faktisk då jag skulle göra min "egen tolkning".


 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0