Läsbar karta på lång-SM

Jag tittar på dagens lång-SM-karta och den ser vid en första anblick riktigt läsbar ut!
 
Kartan är godkänd för tävling på nivå 1 eller 2 2014-2015 så den verkar passerat "nålsögot" som SOFT satt upp.

I PM och på kartan står följande lokala karttecken noterade:

X (Svart), Jaktpass, koja
X (Brunt), Jordkällare

På kartan hittar jag några platser med följande utseende:

Ljusgröna prickar på ljusgul botten, ett karttecken jag kanske kan gissa vad det beskriver, men som inte återfinns i normen. Klar orsak till att söka dispens och ange detta som lokalt tecken men eftersom detta inte skett så borde inte kartan vara godkänd.
 
Men som sagt ser den läsbar ut och studerar man noga så finns många bra saker!
 
I ringen ser vi att sänkorna är relativt brett ritade, och även den i södra delen av ringen. Minimiradien är lika stor som en punkthöjd enligt normen så man når ändå inte riktigt fram, men bra mycket bättre än oftast.
 
Höjdkurvorna i östra kartklippet har bra och jämnt avstånd mellan sig, de är också raka utan onödigt "darr". Lysande! Och uppe på höjden ser man att tecknet "småkuperad terräng" används, modigt att generalisera! Och läsbart blir det.
Sock som alltid supersvårt att följa normen överallt, och att få läsbarheten god. En tveksamt liten hjälpkurvehöjd mitt i kartan (röd ring runt) och strax öster om den en höjd som är ritad mindre än en punkthöjd. I öster finns också nåt brunt krafs mellan en liten brant och en sten som iaf jag inte kan se om det är en höjd eller mest troligt en sänka. Också en brant kunde man ta bort taggen på så att den inte flyter ihop med stenen.
 
Tittar man mer på kartan finns också konstigt nog några extremt små sänkor iritade, känns som att "nålsögat" fokuserade på de delar av kartan där banan gick. Kanske därför som den inte är godkänd fram till 2018?
 
Men, jag ska i princip mest beröma kartan. Kanske gillar man ritstilen med lite "fyrkantiga" former eller inte, m,en jag tycker detta är skolboksexempel på hur man kan dra isär kurvor och vara extremt noggrann i renritningen för att få en lättläst karta.
 
Till och med att man kan springa mellan branterna syns i ringen!
 
Hela kartan med H21A-banan på finns här.
 
PS Jag skrev inte detta inlägg för att bevisa att jag kan annat än bara gnälla. DS
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0