Norr om Torneträsk dag 8: Lapporten

Tidig morgonbuss mot Abisko! Tjohoo! Abisko är nåt alldelens speciallt ändå. Trots att det är som en metropol nu. Turister så oerhört, men under påsken nu då SJ smart nog ställt in nattågen (men OK då, det är Trafikverkets fel som planerat un underhåll, men, om jag fattade det rätt på grund av nåt arbete i Stockholm bara) så var det fullt i alla ordinarie stugor. Alla var där!
 
Smålänningen hade en bekant som var där, så vi satt o fikade en tidig morgonfika medan bastuångorna från gårdagen hann lätta hos dem vi besökte. Många fjällhistorier, och trevlig folk!
 
Till slut tog vi oss i kragen, och drog iväg. Vi knatade de dryga 500 höjdmetrarna upp till Lapporten. Den gör sig bäst på avstånd. Och denna dag var det väl inte den bästa utsikten där upp heller. Mycket stenar var framme, det är blåsigt ställe och Abisko har ofta lite mindre snö.
 
Nerfärden var desto trevligare och väl nere kunde man slappa lite med en Kalle Anka och en aptitretare utanför tältet!
 
Ja tälta, hur gör man med vintertältning? Man slätar och packar till ytan där man ska sova. I detta fall med skidor på även om snön bar rätt så bra. Man gräver förslagsvis en grop i absiden, den är mycket bekväm när man ska in i tältet eller ta av sig skorna, då kan man sitta inne i tältet som på en stol. I händelse av dåligt väder man man också lätt manövrera sig där inne och laga mat.
 
Gropen är också en "köldfälla" men inte vet jag om det är så stor skillnad... möjligen om man han en igloo men tältduken isolerar ju nära på inget. Dock, om man lagar man med kök sägs det var bra att ha en grop för i den samlas koldioxiden och släcker elden innan det är syrefattigt i huvudhöjd. Ventilationen kan ju vara lite begränsad då man lämpligen skottar upp snö mot tältdukens utsida för att undvika snödrev in i tältet vid vindigt väder.
 
Dyra vinterpinnar kan man köpa eller så tar man med sig nån vanlig pinne från skogen, trär den genom ögla eller stormlina, gräv ner den som ett ankare och trampa fast lite snö på det. Snart fryser det ihop och blir mycket stadigt.
 
Jag vill alltid ha dubbla liggunderlag, så att man får en bredare sovyta för hamnar en arm mot snön blir det snabbt väldigt kallt.
 
Kondens är otrevligt så man ska försöka (men helt hopplöst) att inte klä sig svettig (om man inte vill frysa...) för svetten kommer kondensera på toppen av din sovsäck då fukten möter den kalla luften. Jag hade dunjackan ovanpå sovsäcken som värmare men också för att fånga upp fukten. Det blir då jackan som blir fuktig men hellre den är sovsäcken. 
 
Insidan av tältet blir frostigt så man får försöka att inte röra det på morgonen, eller på natten. Men dricker man inte så mcyekt på kvällen slipper man ju upp och pissa under natten!
 
Vi tog skidorna snabbt ner till Abisko Mountain Lodge och åt upp ett presentkort som en mycket god vän gett oss! Tack MM (svärmorsdrömmen de lux! :) )
 
Matjes på tunnbröd med ost och annat smarr. 
 
En hel kyckling var! Fast den var mini, och plus potatis utanför bilden. 
 
Jag tog en allt för stor bit av påsktårtan och blev sjukt mät...
 
Sen kröp vi ner i soväckarna igen... :)
  
Dagsetapp 18 km, och nära på 500 höjdmeter. Totalt 157 km
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jakob

Den stora frågan som jag funderat över sedan 1993 är hur man gör för att åka _genom_ Lapporten. Min uppfattning är att för att man ska kunna säga att man åkt genom Lapporten så ska varje möjlig betraktare, placerad var som helst vara överens om detta. Utifrån ditt GPS-spår skulle jag säga att du inte åkt genom Lapporten.

De alternativ jag förespråkat är dels "åttan" och dels "storcirkeln".

Svar: (dina inlägg blev markerade som spam)
zerbembasqwibo.blogg.se

2015-04-15 @ 14:43:56
Postat av: Jakob

Ända sedan 1993 har jag funderat över hur man ska göra för att kunna säga att man gått/åkt _genom_ Lapporten och det verkar inte som att du gjort det. Mitt kriterium är att varje tänkt observatör på varje möjligt plats ser att personen passerat Lapporten. Mina alternativ är "åttan" och "storcirkeln".

Svar: Jag åkte bara fram o klappade på porten! Åka genom, hrm, man ska passera den "bortre" punkten där sänkan mellan bergen slutar.
zerbembasqwibo.blogg.se

2015-04-15 @ 15:00:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0