Sprintkartritning: Träd som punkt- eller areasymbol?

Jag diskuterar lite sprintkartritning i detta blogginlägg. Jag tar tacksamt emot synpunkter! Kartan är ej klar än.
 
I långa rader med träd, alléer, där kronorna går ihop med varann, ska man rita varje träd eller inte?
Jag är inne på att inte rita ut vartenda träd. Huvudargumentet är att man inte (lätt) kan urskilja individuella träd. Jag ritar det med "spidda veg på lättlöpt mark".
På nästa område är några träd placerade i en triangel. 
Jag väljer at här rita som enskilda träd, varför? De är få, man kan lätt särskilja dem från varann. De är stora . De står ej så tätt ihop att det blir för trångt på kartan. Det är inte andra objekt på kartan som stör.
 
Ett till område, här är det flera träd, de står i en oregelbunden grupp.
Här vill jag rita med ett areatecken. Huvudargumentet är att det inte ryms på kartan att rita ut individerna, och det andra argumentet att man ej (lätt) kan avgöra vilket av träden som är vilket om man skulle rita ut alla som punkter.
 
Här syns båda ställena på kartan. Lite har jag fuskat med de tre träden och dragit isär dem lite, så ja, det är ett gränsfall.
 
Här står en rad med träd bakom parkeringen. De står ekvidistant. Lite svårt att se men jag ringar in träden med röd färg.
Jag väljer att rita in dessa träd som enskilda, kronorna tar inte i varann, de är stora och tydliga, det är ej så tätt mellan dem. Jag ritar med litet träd-tecknet.
 
Eftersom jag ritar i Open Orienteering Mapper kan man göra detta smidigt! Rita en linje med valfritt linjetecken. Markera linjen. Välj karttecknet för litet träd. Klicka på "verktyg - distribute points along path" och vips!
 
Snabbt och enkelt har man placerat ut dessa på en linje med jämna mellanrum.
 
Tag bort hjälplinjen. 
Möjligen ska man klippa lite i grönrastret (på kartan!) för ökad läsbarhet.
 
Specialare: 
Så hur ritar man här? Det är så små träd att de inte bör vara med, men de är så "täta" att man som löpare, exv från denna vinkel kan uppfatta dem som en vegatationsvägg. Man bör markera det på nåt sätt, men hur? 
Jag kom fram till att jag ritar den med ett areatecken för det är trångt mellan kantlinjerna, de ryms inte med ett punkttecken. Jag ritar med spridda träd på öppen mark (402 ISSOM). Jag är dock inte nöjd, måste ev överdrivas och göras lite bredare, det syns illa. 
 
 
To be continued... 

Kommentarer
Postat av: Jakob Wedman

I det första exemplet tror jag att löparna förväntar sig att de ritas som separata träd. De tre träden kan väl ritas som träd, eller? När det gäller den sista raden med träd då kan de väl också ritas som små träd, varför inte? Det är helt otydligt att rita som yta i alla fall.

2015-07-20 @ 15:47:43
Postat av: Jerker

"Möjligen ska man klippa lite i grönrastret (på kartan!) för ökad läsbarhet." Eller sticker till en tia till vaktmästaren som kör en runda med klipparen.

2015-07-22 @ 23:17:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0