Just en sån där dag

Idag var det en sån fredag att man kunnat tro det var måndag.
 
IT-avdelningen på jobbet har under flera veckors tid hotat med att installera Office 2013 och nån slags ny Communicator/Lync/Skype.
 
Idag när jag tog min lagstadgade paus på eftermiddan slog de till. När jag kom tillbaka var det ett felmeddelande på skärmen, om nåt sumt program.exe som hade kraschat. Vad det var förstod jag inte, men såg att det saknades Lync, Outlook och, fasa, Word som öppna program. De dokument jag exporterat från en databas, justerat, men än inte sparat på andra lagringsutrymmen var spårlöst bort. En timmes jobb rök.
 
Skulle starta Skype för affärer, men då tvingades jag accepera ett avtal med Pyttemjuk som jag inte fick läsa. Det enda jag såg var att avtalet redan var accepterat eftersom det var en multiuserlicens. Jaha. Nå det gick inte att använda programmen innan jag accepterat.
 
Så i Skajp för affärer måste man numera trycka TVÅ knapptryckningar nrä man vill ringa nåt. Smart! Dubbelt så bra!
Man måste trycka på en svårare knapp när man ska dela sitt skrivbord! Smart! 
 
Outlook då, ja, förutom att det är en blek sörja där man inte vet vad som är klickbart eller inte så tar det mer plats än gamla. Men jag har inte undersökt om man kan ställa in "old fashioned style" än.
 
Word, ja, förutom att mina gamla dokument var spårlöst borta så märkte jag att när jag skrev snabbt, så hängde liksom inte markören med! Den släpade efter en halv bokstav. Drygt! Tydligen kan man i Window$ slå av "onödiga animationer" (sic!). Suck. Ska göra det. Vidare blir det en extra knapptrycknign varje gång man ska "spara som". Den föreslår nån plats i ett moln, och man måste trycka på en annan "sak" innan man får fram de vanliga mapparna. Dubbelsuck. 
 
Peak IT har passerat. Men man måste ju ändra, och eftersom det redan var rätt så optimerat blir många ändringar till det sämre. Vidare måste man väl pressa på utvecklingen att göra programmen tyngre och tyngre så man får ett öat behov av datorkraft som driver på att vi måste byta datorer stup i kvarten. 
 
Det är lika dumt som att man tagit bort örat på den moderna kaffemuggen.
 
BONUS: Företaget jag hyr min bostad av har en diskmaskin som jag får hyra för knappa hundringen per månad, service ingår! När den är avbetald blir det min och eventuella fel också mina bekymmer. Så sista september var så sista dagen för betalning så från igår 1 okber är det min. Och då, 1 oktober, jag skojar inte, gick handtaget sönder! Som en tidsinställd bomb!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0