Fredagsmys - hur man monterar utliggaren på en tornkran

Utanför fönstret vad det rejält fredagsmys idag! En stor byggkran av tornmodell skulle få sin utliggare monterad. Hur man gör det har fär mig varit mysterium hittills. Det som gjordes flera dagar innan var att bygga upp själva tornet och även fundamentet. Fundamentet är väldigt stort eftersom kranen inte kommer ha en jämvikt när den lyfter tungt. Fundamentet måste klara av de moment som uppstår. 
 
Här ska snart en "liten" mobilkran lyfta upp pylonen som är på toppen av kranen. Den står på marken till vänster om mobilkranen.
 
 
Bakbryggan var redan monterad och även den pylon som håller upp de länkar som håller upp bommen.
 
Man börjar med att montera bommen på marken.
 
En stor mobilkran, större än byggkranen så klart, lyfter sedan upp bommen som är i våg.
 
På bakbryggan är en av motvikterna redan monterade. Staget mellan pylonens topp och bakbryggan är också sedan tidigare inspänt.
 
Balkbryggan har länkarna monterade för att senare fästas i pylonen. Jag antar att alla vajrar är med också för själva lyftanordningen.
 
Väl i rätt höjd har man snurrat byggkranen så att bommens ena ände passar ihop med bakbommen.
 
Det krävs lite precision nu.
 
Montörer fäster kranen, och det borde vara med några stora genomgående bultar.
 
Efter detta monteras länkarna ihop.
 
De vinchas sedan upp. Jag tror att balkbryggan är lite vinklad uppå i detta läge genom att mobilkranen lyft den efter att den fästs i en rotiationspunkt på tornet. 
 
När länkarna är på plats kan mobilkranens lyftstroppar avlägsnas från bommen. Jag tycker mig se att han som vandrar ut i bommen flyttar säkerhetshaken i vajern ett antal gånger. För nog har den väl en säkerhetslina på sig? Det är ju inte ryssar menar jag...
 
 
En montör högst uppe på pylonen monterar fast länkarna i pylonen.
 
Allt monterat.
 
Och sedan sänker man ner utliggaren så att den ligger plant.
 
Nu kvarstår en del småpyssel med lyftanordningen. Så man klättrar ner lite så där på utsidan.
 
Inte ett jobb för alla detta.
 
Resterande motvikter ska också upp. Man får vända kranen så att baken är mot mobilkranen för att få ner dem. 
 
Sista biten. Kanske är det en "stoppkloss" den lilla biten?
 
Nu tror jag att det mesta är klart. Hela förloppet tar mindre än fyra timmar men då är själva tornet och bommen monterade samt bakbryggan.
 
Snyggt jobbat!

Kommentarer
Postat av: Dick Strömbäck

Tackar så mycket.
En av montage killarna uppe i kranen.

Svar: Kul att du hittat hit! :) Jag är imponerad att ni vågar vara uppe där.... Men nog är det där en av de större kranarna, åtminstone i Sverige va?
zerbembasqwibo.blogg.se

2017-08-09 @ 22:32:49
Postat av: Dick Strömbäck

Njae...
Skulle säga mellan divisionen.
Just denna kran har ett lyft moment på 430 Tm
Idag har vi passerat 1000 Tm.
Dock är det en av de största kranarna som varit i Gävle.

Svar: Tack för infon!
zerbembasqwibo.blogg.se

2017-08-14 @ 12:46:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0