Att arrangera en orientering (nästan själv) #6 - Själva tävlingen

Jag kom upp två dagar innan tävlingen. Dagen innan satte jag och två till ut alla kontroller samt snitslade det som skulle snitslas, det var en del "stigar" i skogen för de yngsta. Startchefen och en till byggde start. Jag var med och fixade dass, det vill säga gräva ur ett befintligt samt byta gångjärn, och att spika en liten ställning runt två dasstunnor. 
 
SI-enheterna var hyrda av två olika klubbar, och jag hämtade ett gäng på uppvägen och de andra var redan på plats. Liten omprogrammering så var det klart för start. De var i "träningsläge" så den som stämplade först skulle komma att väcka enheterna, men då finns inget behov av att kontrollera dem på morgonen utan uthängningen dagen innan duger gott.
 
Skärmarna och SI-enheterna hängdes upp i träd/grenar. 10 "fårpinnar" och sista var fästad på en planka.
 
Sekretariatet bestod av en Panasonic FZ-M1 (toughpad), SI-master, tangentbord, kvittoprinter, hopkopplade med en USB-hubb. Mjukvaran var MeOS.
 
Direktanmälan skedde rakt in i datorn så länge det inte var folk där för utläsning, sedan via blankett som var konstruerad att kunna användas för en eller två dagar.
 
För att hålla koll på alla transaktioner användes en kassabok, där noterades de som betalade sin anmälningsvgift kontant.
 
98 bilar kom och parkerade. 330 löpare sprang. 
 
Markan sköttes av Renbiten, som serverade kaffe, bullar och renpita!
 
Resultat tankades upp på nätet (Eventor) med jämna mellanrum med redovisades inte i övrigt. Det gjordes genom att exporterar XML från MeOS som med USB-pinne överfördes till dator med internet och sedan in på Eventor. 
 
Kontrollerna plockades in och även snitslingen. Kl 21 på kvällen tog jag och en till och satte ut alla kontroller. Samtidigt byggdes starten. Målet fixade vi på morgonen, liksom dasset, för det var annat TC.
 
Det var väldigt precis med kartor dag 1, så till dag 2 gjordes extra kartor för ÖM-klasser. 100 extra kartor tröcks, för att garantera att det inte skulle ta slut. Det funkade. Så här såg uträkningen ut till dag 1, den fungerade, men knappt. Man måste idag räkna med ca 30% ÖM-starter!
 
Priser hade jag fått av lokala turistaktörer, men det saknades för U och HD10. Vi köpte 20 chokladkakor av närmsta hotell och då fanns det så det räckte. Lottade med en excelsnurra som jag byggde ihop på tävlingen. U-klasserna fick sammanlagda resutlat, medan övriga segrare lottades.
 
A = antal deltagare i klassen, så segraren i D21 i lördagstävlingen fick då lotterna 1 till 22 (kolumn B till C).
Nedanför detta blev det sen söndagstävlingen. Formeln =SLUMP.MELLAN(E14;F53) gav ett slumpnummer mellan första och sista lottnumret, och i slutet av varje rad (kolumn"D") fanns utvärderingsformel:
=OM(OCH($G$12>=E14;$G$12<=F14);"VINNARE";"") där G12 var slumpade numret, och E14 "från-kolumnen" och F14 "tillkolumnen". Nu hoppas jag att ingen hittar ett fel i dessa formler för priserna är redan utdelade och uppätna sedan länge.. :)
 
Ungdomsklasserna fick pris efter sammanlagd tid. U1/2, HD10 fick alla pris, sedan minskat antal uppåt i åldrarna. Dock var det så få ungdomar (-s föräldrar?) som härdade ut att vänta den tid det tog, så priserna räckte till alla undomar!
 
Inplockningen gjordes under kvällen av tre personer.
 
Personal 13 st:
A. Tävlingsledare, banläggare, kartritare, arenabygge, kontrollutsättare, snitslare, sekretariat, prisutdelare
B. Bankontrollant, kontrollutsättare, intagare, sekretariat
C. Sekretariat, prisutdelare, kontrollintagare
D. Sekretariat
E. Startchef, snitslare, arenabygge, materialanskaffare
F. Startpersonal
G. Parkeringschef, duschchef
H. Parkeringspersonal, kontrollutsättare, kontrollintagare, startsnitelsuthängare
I. Kontrollintagare
J. Småtrollsansvarig
K+L. Avläsare vid instämplingen (7 och 10 år gamla)
M. Assistent vid starten
(N+O+P 3 personer skötte markan som låg utanför tävlingsorganisationen)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0