Norrlandsresa 2013

Rullade norröver, Såg en brand i på en brygga och släckte den med hjälp av en platspåse. Några
oförsiktiga grillare hade lämnat den tomma grillen upp o ner på träbryggan. Sista sekunden?
 
Macken Voxna Livs levde och frodades, nyöppnat i glesbygden. Skönt att se!
 
En älg i skymningen klev över min väg. Jag förstod det så jag körde långsamt. 
 
Somnade vid Håckervalens fot. Tälta på en vändplats, inte så mysigt men det var för sent för att njuta av utsikter och sånt, bara sömn var njutning.

Håckervalenkartan var tyvärr bara delvis OK, terrängen var fin och delvis extremt fin, men jaja, vad göra... rekade lite lätt. Banorna i stråk så funkar det. Tävling nästa år?
 
Kanonfina områden...
 
Senare på dagen fick jag hjälpa folk med punktering, schweizare. Min domkraft gick sönder eftersom den inte riktigt passade deras bil. De fick mina kontaktuppgifter skrivet på en träbit med blyertspenna. Jag tror de eldade upp den eller slängde bort den... Pappa lagade domkraften senare.

Sprang ett sent pass i Dalasjö utanför Vilhelmina, fantastisk tallhed, mycket fint. Såg en hundägare med hund. Missade att det fanns ett "Lufspass" där, en lokal variant av naturpasset. Men så här kan man också göra, se film och terrängen här under naturlufsande.

Vilhelmina: rekade i cirka 2 minuter o lessnade. Det regnade och var blåsigt o kallt. Åkte förbi Dorotea, spanade lite på den gamla kartan där, men bara från bilen. Fikade i Sorsele. Fick problem med vindrutetorkarna, kollade alla bilfirmor där jag passerade men ingen hade tid att hjälpa mig. Det regnade som tur var inte men det hängde i luften hela tiden. Till slut blev det Älvsbyn och Storsunds bilskot därifrån jag köpte en ny torkarmotor för 350 kr levererat till Gulf i "Älgspyn". Käkade en souvasrulle + en lite mjölk medan jag väntade.

Vidare mot Kvikkjokk. Kollade deltat hela dagen med Björn Sarstad och mer eller mindre galna turister... Vi fick se rekordstor packning. Fiol och typ 3-4 lösa kassar, per person! Tur de inte skulle så långt.
Björn styr, här ovanligt sammanbiten. Halva min kind syns också.
 
På kvällen ett löppass på Kvikkjokkskartan. I kanten var den kass.... och ett fett stort hygge för 40 år sen, nu bara grönt.... (och det är samma som Änokdeltkats ägarebörder, de skulle enligt uppgift ha avverkat i Änok också om det inte vore en förlustaffär.)
Punkthöjds/gropritning var poppis på sjuttiotalet.

Träffade som vanligt bekanta i fjällen, bland annat orienterare i samma rum från grannstaden och även en gammal kollega.

Dagen därpå ritade jag sprintkarta i varmt väder på Årrenjarka (ekorrholmen), fint som snus, och till slut fick jag ihop kurorna. Käkade en klämma med massa lax o gott.
 

Sista dagen i Kvikkjokk gällde revidering av samhället, det gick OK men mkt att fixa. Bytte om efter en renlunch på STF och sprang upp på Sjnjerak, och äntligen BRA terräng, gräns till underbar med all utsikt o lättlöpthet. Kartan var klart anävndbar! Rekade in stigar o kraftedning o en GSM-mast.
 
Mat i Jokmokk, på café Gasskas. Körde söderut, FORT, men en BWM försvann trots det i horisonten. Lugnade ner mig o spanade efter älg/ren men såg inga.

Sov i Kåta inomhus i Arvidsjaur med polare. Ja, inomhus! I en kyrka... konstigaste jag sovit i nästan. 
 
Tävlade på fina Vittjåkk utanför Arvidsjaur, det var fint och jag som var insprirerad orkade runt min bana utan större problem. Nästa natt blev det sovning i en byalokal i Rättsel, och där väntade en hemritad karta so mparet Jansson i Älvsby IF ritat på sin egen mark. Det var superdupernabb tallhed på ena sidan och såna småhöjder med massa stenar på i andra änden. Klart mysig tävling! Och jag lärde mig också att det kan löna sig att vara hjälpsam...
 
Resan tog inte slut, men detta blogginlägg gör det nu. :)

Kommentarer
Postat av: Hans-Åke Öström

Hej
Råkade hamna på den här bloggen då jag letade efter karta i Dalasjö. Riktigt roligt att skåda dina resor - man blir avundsjuk. Lite extra var din löptur i Dalasjö för jag reviderade kartan(från 70-talet) året innan.
Dessutom spratt (positivt) jag till då jag såg ditt alias för det har jag sett många gånger - en riktig kartkritiger och "kartdåre". Nu ska jag hålla uppsikt på dig lite mera.
Ha det så gott!

Svar: Ja passa dig, kanske kommer DINA alster under min lupp... :)
zerbembasqwibo.blogg.se

2014-11-25 @ 19:18:54
URL: http://oknipan.se/olsnacks/olsnacks.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0