Automatdigitalisera kartor

Jag scannade en karta med 600 dpi och fick resultatet så här:
 
Efter detta öppnade jag bilden i GIMP - The GNU Image manpulation program, ett open source projekt. I GIMP installerade jag ett script för att kvantifiera färger sg-quantize, dvs reducera antalet färger. 
 
Jag valde att reducera till åtta färger och resutatet blev följande.
 
Jag markerade den bruna färgen i mitten av höjdkurvorna med färgmarkeringsverktyget och kopierade detta till en ny bild.
 
Nya bilden:
 
 
Man kan fylla igen de där "småhålen" genom ett GIMP-kommando eller ett script men jag hittar inte igen det nu! Tips mottages tacksamt.
 
Nå bilden blev då så här:
 
 
Jag sparade bilden som 24bitars BMP för att sedan kunna köra den i Contourtrace som också är ett open source-projekt. Man kan i Windows bara dra BMP-bilden till ovanpå contortrace.exe så skapas en motsvarande fil med ändelsen .ai.
 
Jag importerade Adobe Illustrator-filen (.ai) som skapas till en tom kartfil skapad med OCAD8. Jag markerade de gråa symbolerna och byter till symbolen för höjdkurva.
 
Resultatet blev så här.
 
 
För att visa hur mkt snyggare Open Orienteering Mapper renderar bilden visar jag det nedan, där jag bara öppnar OCADfilen i OOM.
 
Lite fix med höjdkurvorna får man allt så ut med, men med lite bättre fixande av bilden i GIMP kanske Contourtrace ger ett bättre resultat. Jag tror att man iaf sparar en del tid, men jag har inte testat det än.
 
 
 
Skriv gärna i kommentarsfältet om ni har tips för färbättrad arbetsgång!

Kommentarer
Postat av: Jakob

Inga tips - men mycket intressant!

2014-09-11 @ 10:14:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0