Om jag satt i SOFTs styrelse

Om jag skulle sitta i styrelsen för Svenska Orienteringsförbundet skulle jag tänka så här:
 
Jag anser inte att SOFT-styrelsen ska arbete utifrån sin egen övertygelse utan efter vad orienteringssverige vill, vilket faktiskt kan gå mot ens egen åsikt. Här krävs alltså ett annat sätt att arbeta. Den egna personliga åsikten om ditten och datten blir underordnad.
 
Jag anser att frågan om hur svensk orientering ska utvecklas inte vara en fråga som relevant på ett individuellt plan: i en "vanlig" styrelse är det oftast klubbens mest engagerade medlemmar som sitter, och de kommer naturligtvis också styra och leda arbetet. Att sitta i styrelsen för SOFT är helt annorlunda, då det finns många minst lika engagerade i klubbar och distrikt. Styrelsen måste använda sina öron väldigt mycket för att fånga upp vad rörelsen vill, och sedan prioritera och fördela arbetet. Man ska alltså jobba utifrån den verksamhetsplan som bestäms via FM, och då kan personliga åsikter vara till last. Detta är en svaghet hos mig, jag har många åsikter och en stark vilja. Detta bygger på att verksamhetsplanen ska vara mycket väl genomarbetad och delvis redan förankrad innan årsmötet.
 

Vad gäller utvecklingen av idrotten ska vi komma ihåg att något som är 100 år gammalt är oerhört utvecklad i den form den är nu. En utveckling kan endast ske i det lilla, men förändringar kan givetvis göras, och görs, och det är att dessa förändringar görs åt rätt håll som är svårt. Val måste göras, de görs hela tiden. Men vad är rätt? Man kan inte se alla konsekvenser i valögonblicket. Vi har dessutom olika åsikter här, så det gäller att kompromissa.

 

Jag anser att man måste jobba mycket med med öron, det kan vara enkäter, undersökningar, föreningsledarträffar eller andra sätt för att fånga upp vad som bubblar bland de aktiva.

Vidare anser jag att en större öppenhet måste till vad gäller inte bara styrelsens arbete utan även kansliets. Lägg ut så mycket som möjligt på nätet, till exempel mycket mer information om ekonomi (hur mycket kostar saker, varifrån kommer största pengarna, vad blev dyrare än tänkt etc) så att alla själva kan kontrollera att styrelsen jobbar enligt verksamhetsplanen och budgeten eller vilka avsteg som gjorts och på vilka grunder.

Jobba på hur upphandlingar sker, till exempel måste krav specificeras jag menar inte att styrelsen ska göra det, men kräva att det görs, av arbetsgrupp eller kansliet. Sträva efter att ha öppna anbudsförfaranden.

Mycket av styrelsejobbet eller ledningen av orienteringssverige handlar ju om att förvalta all bra verksamhet som redan finns, och förvaltning upplevs ju lite trist av många. Att bygga nytt är alltid häftigare än att reparera så att säga. Man ska alltså göra det självklara, utan krusiduller och fina ord, vilket väl i korta ordalag idag handlar om ungefär nåt sånt här, utan rangordning:

 

* Landslag
* Kartor
* Central tävlingsplanering för att undvika krockar
* SM
* Regler
* Hemsida (eg ska det heta "informationskanal(er)")
* IT-stöd
* Utbildningsmaterial
* Skolstöd
* Markfrågor
* Central sponsring
* Styra O-ringen
* ...?

 

Man kan ju exv ifrågasätta varför SOFT ska sälja Eventor till andra länder och skärmar till klubbar, kan inte nån annan göra det bättre? Jag vet själv för lite om det men såna saker är inte självklara för mig att det ingår i SOFTs "basåtagande". Jag har läst nuvarande verksamhetsplan och i den ser inte jag en enda rad om IT-systemen konstigt nog. Skogssport nämnde jag exv inte, behövs den? 

 

Så hur göra deta då? Lösa tankar:

- Formulera den nivå som vi (alla medlemmar i SOFT, dvs klubbarna) vill ha på verksamheten, vad ska ingå
- Prioritera denna lista
- Budgetera för detta, se om vi har ett underskott
- Sätt upp mål att nå mer pengar: genom ökat antal personer, ökade skatter, mer sponsring/bidrag eller genom att effektivisera utgifter
- Sträva mot att ha en "livskraftig stam" orienterare så att det kommer fortsätta finnas ledare, arrangörer, styrelsemedlemmar, och i andra hand, se till att vi har ett bra regelverk, kartfrågan mycket central, utbildningar, tävlingsplanering som funkar, väldefinierade nödvändiga IT-system (men ej de "onödiga"), ett landslag som måste bära mycket av sina egna kostnader då de inte ger så mycket till resten av orienteringen enligt mig.

 

Jag säger kring arrangemang som jag ju har störst erfarenhet av, att man ska lägga en bra bana på en bra karta i ett bra område! Vi vill ju främst tävla orientering. (Vill vi? Jag chansar, men vet vi det?) Överfört på SOFT-nivå blir det viktigt att SOFT ser till att vi har arrangörer, nu och i framtiden, handlar alltså om rekrytera och behålla ledare (och deltagare!), utbildning för att lägga banor och kontrollanter (som coachar), tillräcklig tävlingsplanering. Vidare behövs Regler, Kontroller av kartor, Utbildningar för kartritning, Stöd (IT eller annan form av kartstöd). Och vad gäller terräng, markfrågor oerhört viktiga, ta fram principer/policys.

 

Det gäller som sagt att verksamhetsplanen är väl genomarbetad så att den matchar väl det som klubbarna/distriktsförbunden vill ska ske, de ska se transparent på budgeten så de inser vari begränsningar kan ligga ekonomiskt. Jag vill att det blir tydligt vilka prioriteringar vi gör inom idrotten. Jag vill följa upp kansliet så att även de jobbar enligt denna verksamhetsplan. Det gäller att delegera så mycket jobb som möjligt till distrikt, klubbar, tillfälliga arbetsgrupper, engagerade personer och våga göra det. Jobba för att tydliggöra att vi inte "vill bli fler" utan "hur många måste vi vara för att klara av de mål vi vill uppnå". Tydliggör varför vi gör olika saker, i princip enkelt, detta gör vi för Orienteringens skull, eller detta gör vi för att tjäna pengar.

 

Men jag har ju egentligen inte tid att sitta i styrelsen, men principen "Vill du få nåt utfört, fråga en upptagen" gäller väl som vanligt samt "det du inte har tid med idag har du aldrig tid med" (man väljer genom prioriteringar).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0