Andlighet för alla

Andligheten i vårt samhälle är ofta begränsat till religiösa sammanhang. Det tycker jag är synd, för eftersom en stor del av befolkningen numera är mer eller mindre sekulariserade missar man en stor och viktig del av livet då andligheten inte är så närvarande utanför religionerna.

Jag skulle föreslå att skapa något som är andligt och där också ritualer och ceremonier finns som kan hjälpa människor genom livets svårare delar även om man inte valt en religiös väg.

Det finns ju en hel drös med new age-flummigheter, så detta får nog klassas som ytterligare en i raden...

Andlighet - för att jag andas
Andlighet - Ändlighet

Jag skulle vilja bygga ett ceremonihus. Det svåra blir att hitta de neutrala formerna, färgerna, symbolerna och uttrycken. Mycket är redan "bokat" så att säga.

Ceremonihuset ska funka för både ateister, men även troende av olika religioner.

Huset bör vara fyrkantigt. Inte av nån annan anledning är att det är enklast att bygga det så.

Man kan ha en kompass som visar väderstrecken. Vill man kan man ju ta reda på om det är nån speciell riktning som är viktig och använda kompassen för det.

Huset bör dekoreras med bilder från naturen. De är ju som de är och man kan ju tolka in precis det man vill i dem, eller anse att de bara är vackra eller intressanta. Frågan är om människor ska vara med, för då kommer frågan om vilka kläder de ska ha på sig, smycken, frisyrer etc. Inte ens nakna människor är så lätta av avbilda så kanske ska man undvika det?

Man kan välja material som trä eller sten eftersom de är naturliga. Träet är ju mer åt ändlighet och sten mer åt andlighet så kanske sten är bättre trots allt.

Huset ska vara en plats för eftertanke, för att ge ro och lugn och utan så mycket intryck utan att man ska få ge sin inte andlighet en chans att användas.

Vi får väl se var jag börjar bygga...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0