Dra isär höjdkurvor

Jag sprang Smedjebackens tävlingar i helgen som var, och kunde konstatera att den blev mycket svårläst på vissa små partier där man inte följt normen ISOM 2000. Kartan var dock bra ska sägas! Det var bara ett fåtal ställen där man kan pilla på den vad gäller dessa grejer, och jag tror att man vågar göra en del av jobbet hemma vid skrivbordet rent av.

Det som inte följdes var internationella normens krav på minst 0,15 mm avstånd mellan tunna linjer i brunt eller svart. I den svenska normen är det (utan att vara markerat som ändrat) till att omfatta alla objekt i brunt och svart. Som tumregel kan man tänka att en höjdkurva ska rymmas mellan varje kurva, kurvan är ju 0,14 mm så då har man god marginal.

Jag har därför lagt på en hjälplinje i 50% blått som är 0,15 mm bred för att se hur nära man kan lägga höjdkurvorna och ändå ha en god läsbarhet i 1:15 000, enligt normen. De scannade kartorna är givet mest svårlästa på grund av den dåliga scanningen så jag har försökt digitalisera dem också. Jag tappade lite grejer i renritningen, men det är principen jag är ute efter.

1. Original
 
2. Min digitalisering
 
 
3. Med 0,15 mm stöd på höjdkurvan och grundkartan som bakgrund.
 
4. Zoomat hur det ser ut med ljusblå kant på 0,15 mm, inom detta område ska man inte ha andra bruna föremål (svensk standard) eller inga andra bruna tunna linjer (internationell standard). Så min tolkning är att det vänstra exemplet i internationell norm tillåter att limporna ligger närmare sänkan mellan dem.
 
5. Mitt förslag på renritning för normföljande och därmed bättre läsbarhet.
 
 
Slutligen, om det då ÄR så brant i terrängen och så många kurvor att de måste ligga nära varandra, hur generaliseras det? Ett sätt är väl att rita ett branttecken, men det kanske inte är så brant? Det finns ju tecken för "Earth bank", 106, men då ska det ju vara grävt nästan. 
 
Maximal lutning som normen klarar av är alltså 5 meter per (0,14+0,15) mm dvs 5 meter i höjd på 4,35 meter framåt, lite mer än 45 grader. Så chocken och väggen går fint att rita!

Kommentarer
Postat av: Jakob

Tackar :)

2014-04-29 @ 11:49:30
Postat av: Niklas Eriksson

Intressant inlägg, något som säkert kan förbättras på många kartor utan allt för mycket arbetsinsats.

Som kartansvarig i Smedjebackens OK får jag skämmas och erkänna att jag inte har full koll på kartnormen. Den aktuella kartan är ju några år (togs fram till SM 2005), men är ritad av Roger Åsberg som ändå av många anses vara en duktig rutinerad kartitare.

Svar: Hej, det är inget att skämmas över!
I korta drag så säger ju kartnormen att kartan ska vara läsbar, med rätt läge och form på detaljerna.

För att åstadkomma detta har man standardiserat symbolerna, dels så att man vet vad de betyder men också för att de är tydliga och har genomtänkte färger. Dessutom skriver man en del minimått som inte ska underskridas, görs det tappar man oftast läsbarheten.

Återkom gärna om ni vill ha mer tips!
zerbembasqwibo.blogg.se

2014-04-30 @ 09:22:09
Postat av: Jakob

Apropå tips, hittade du fler fel?

Mitt tips är att använda 1:10 000 i stället :P

Svar: Har ej kollat efter annat! Det vara bara ett litet exempel.
Det spelar ingen roll om du kör 10 000 det är samma (relativa) avstånd som gäller.
zerbembasqwibo.blogg.se

2014-05-03 @ 10:57:45
URL: http://miljopartistigront.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0