Open Orienteering Mapper nu för Android

Jag har länge följt utvecklingen av det open source program Open Orienteering Mapper OOM som på sikt kanske ersätter eller i vart fall kompletterar OCAD. OOM är fritt och med öppen källkod. Det har mkt bra funktioner, är numera stabilt och dessutom snyggare än OCAD!

Häromdagen släpptes en version för Android. Jag testade på en Nexus 7. Först ska man in och ställa in att den accepterar .apk-filer från nån annan än Googles affär för appar. Sen lade jag in installationsfilen och klickade på den. Jag gjorde en mapp på roten som heter OOMapper och i den lade jag in två OCAD-filer.

Vips så var det bara att köra! Testade nån funktion, den segade lite när man zoomade med tvåfingerszoom och GPSen fick jag inte att vakna. Men å andra sidan fick jag inte GPSen att vakna överhuvudtaget på Nexusen.
 
Men nog ser det lovande ut! Läs på här om funktionerna och här om appen.



Kommentarer
Postat av: Jakob

Det låter som något för mig. Är OCD det filformat som används av OCAD?

2014-04-07 @ 15:39:03
URL: http://miljopartistigront.blogspot.se/
Postat av: Zerbembasqwibo

Jepp, .ocd är OCAD-formatet. OOM kan importera många versioner av .ocd (fins ju upp till 11 nu) men kan bara exportera till .ocd 8 (vilket är det öppna formatet).

2014-04-07 @ 15:43:34
URL: http://zerbembasqwibo.blogg.se/
Postat av: Jakob

OK, tack. Jag fick alltså lite hastigt ikläda mig rollen av träningsarrangör och har nu använt mspaint.

På jobbet i vi nu ifärd med att byta statistikprogram från SAS till SPSS (på grund av orimligt höga licenskostnader) vilket kommer att medföra lite migreringsarbete :( Då är det bättre med licensfria alternativ!

2014-04-07 @ 22:44:44
URL: http://miljopartistigront.blogspot.se/
Postat av: Zerbembasqwibo

SAP, "Hitlers hämnd", har jag sett skrivas. Ingen aning om det är sant. :)

2014-04-07 @ 22:49:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0