10milakartan 2014

Sprang långt på natten, men tänkte jag ska vara grinig gubbe och hitta normbrytande grejer.

Hittade en själv under loppet. Det var precis utanför en omarkerad förbjuden zon, och jag kom till i verkligheten en massa småhus!

  
Jag sprang alltså på vägen från väster och svängde söderut på körvägen. Jag blev väldigt ställd.
 
På den karta jag sprang på var det ritat grön tomtmark under det röda rastret för förbjudet område. Eftersom jag inte såg husen på kartan trodde jag att jag kanske irrat in i tomtmarken och att alla hus där inte var iritade, jag girade ut och missade att springa på stigen några meter. 
 
Kollar man på en annan karta på nätet så är det gult område... Det vill säga en annan version. Möjligen var det fler saker som ändrats men inget jag sett eller hört om. Men lite skumt minst sagt...
 
Det är alltså minst fem hus som är mindre än minimimåttet. Jag föreslår följande lösning för att följa normen och därmed ge en läsbar karta!
Man får böja lite på körvägen, eller ta bort ett av husen, men jag väljer att ha kvar körvägen.
 
En annan löpare i klubben reagerade på detta område, med reservation för taskig scanning:
Just norr om kontrollen är det en hjälpkurva som är bruten av en mängd smågropar. Det är i princip oläsligt även i gott ljus hemma efteråt.
 
Mitt förslag är att våga skippa groparna o pricka med tecknet för småkuperad terräng, alternativt kan man ta bort hjälpkurvan!
 
 
 
Men i övrigt var jättekartan bra i det mesta! Möjligen var det lite snålt ritat med grönt, men det är ju alltid svårt hävda är "felritat" om man inte gör grundliga löphastighetsundersökningar. Dock är det solklara brott mot ISOM om man inte kan läsa kartan eller ritar symboler i fel storlek.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0