Mer nålstick till kartritare i Borås inför O-ringen -15

Jag tror jag dånar. Är jag helt puckad, eller kan man verkligen se dessa småsänkor/åsar i 15 000-del? Eller ens i 10 000-del? Syns ju knappt i denna extrema zoom.
 
 
 
Kartklippet sägs komma från O-ringen 2015. Jag trodde att proffsritare av idag hade förstått SOFTs "vink" om att nu är det slut med att undvika generaliserad ritning. Vem som ritat/ritar på detta kan man gissa via inbjudan men så länge som detta inte är slutprodukten är ju ingen skada skedd. Jag förutsätter att kartritaren i sitt avtal har standardtexten "Kartan ska ritas i enlighet med gällande kartnorm" vilket finns i SOFTs standardavtal sedan länge, så detta är väl arbetsmaterial.
 
Nå, det är alltså många saker att poängtera, men jag börjar ju bli tjatig bara. Kastade snabbt in bilden i kartritningsprogrammet och kan konstatera att man inte följer förbudet mot dubbla hjälpkurvor, men värre att allt för små svängar på kurvor är kvar, att avlång punkthöjd är generellt för liten och att för små gulytor använts.
 
Ritade om "originalet" vid skrivbordet:
 
Jag tycker alla pluttiga skrynklor ska bort, ala punkthöjder ska vara av rätt storlek, branter minst 8 meter långa, gula områden ska vara helgula när de är så små, och tag bort en del hjälpkurvor. Man förstår att det är sänkor/höjder på många ställen där de är ritade (med reservation för mkt skum terräng) även utan att de är ritade där. Det är väl när nåt sticker ut som man kan dra dit en, men en hjälpkurva i en sänka mitt mellan två vanliga kurvor i samma sänka ger väl inget extra?
 
Så här blev det, även om jag inte gjorde det klart, för jag lessnar nu ur på att göra såna här blogginlägg. Jag skriver i affekt för bästa (?) effekt! :)
 
Inte nog med att jag måste slösa 29:90 för att starta på O-ringen 2015 så är det liksom ingen ände på eländet.
 
I en kommentar på facebook säger en läsare "Väldigt bra kartor, får du det inte att stämma på dessa kartor, så är du på fel plats.Påpekar jag som kartkontrollant." Nu blir jag så mörkrädd att jag nog inte kommer kunna sova i natt, lämnar nog både lyset och radion på. Och så hoppas jag att den kommentaren var ett troll och inte den riktige kartkontrollanten. 
 
När började kartors kvalitet mätas i om man kan "få det att stämma"? Om man inte ser nåt utan mikroskop spelar det tyvärr ingen roll.
 
SOFTs nålöga kommer spränga en ballong. Och en kartritningsbudget om man inte köpt kartan på fastpris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0