Jag bidrog till bostadsbubblan

Efter att besökt en visning frågade mäklaren om intresse, och joda, kör i vind. Huset ville säljaren ha 1,5 miljoner kr för, men med läget och den konstiga planlösningen samt stark lukt av doftljus på dasset gjorde att jag inte kunde tänka mig mer än att lägga ett skambud på 500 000 eller så. Det var 4-5 andra intresserade hade jag fått höra vid visningen.

Mäklaren ringde sedan och kollade lite en gång till om lånelöfte, vilket fortfarande är giltigt hos banken och meddelade tid för budgivning.

Budgivningen hade redan startat då mäklaren ringde upp nästa gång, och då hade den andra intresserade lagt "acceptbudet". Hoppla då!

Efter betänketid lade jag ner intresset utan att lägga nåt bud alls. Inte ens skambudet.

Så det innebär att det var bara två intresserade. Mäklaren ringde till den andra intresserade först, som då fick väl förmodligen höra att det var en till anmäld intresserad. Denne stackare tänkte då att det var nödvändigt att lägga acceptpriset för att ha en chans. Så var det inte! Denne hade kunnat lägga ett skambud, och vad som då hänt vet man ju inte. Området har inte alltid haft slutpriser över utgångsbud. 
 
 
Tur då att man själv ansvarar för vad man gör, så att jag inte behöver känna dåligt samvete för detta då den som lade högsta budet själv valde att göra det. Dessutom kanske budgivningen hade blivit inställd/framflyttad om det var bara en intresserad?

Men nog har jag väl ändå bidragit till att bostadsbubblan vuxit ytterligare lite?

Kommentarer
Postat av: Tibursk

Det finns folk som på fullt allvar tror att mäklare varken ljuger eller är manipulativa. Se till att du aldrig blir en av dem, så kommer du att klara dig fin-fint i bostadsdjungeln.

Svar: Tack för rådet!
Igår på visning:
Mäklaren vid ankomst i köket: Ja då har ni sett det bästa då!
Jag: Vaddå?
Mäklaren: Läget och tomten!
Välkomna in för att se möjligheterna här!

1,6 mille utgångspris, stor tomt, bra läge, 1,5 vån plus källare, rel nyfixat överallt men källaren fuktig lukt, ej mögel, dasset hyfsat OK. Gamla fönster, vattenburet med ved/el-panna. Fuktskadad panel på många ställen pga frånvaro av hängrännor.
Jag: Kunde man använda skortstensrören för att sätta in spis?
Mäklaren: Ja, ägaren säger så.
Jag: OK, ägaren påstår det.. men?
Mäklaren: Ja och så är det besiktigat. Besiktningsmannen är väldigt duktig på gamla hus!
Jag (tänkte): Och du då?
Mäklaren: Hem och sov på saken. Ja då ringer du imorgon då!

Jag åkte hem och sov och har än inte ringt mäklaren.

Gissar på 1,95 miljoner, och säg 4-500 000 i renovering kommer köparen lägga.
zerbembasqwibo.blogg.se

2015-03-25 @ 19:43:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0