Hur mycket fil slänger du?

Jag hade slut på fil, en 1,5 liters Bollnäsfil från Gefleortens mejeri. När jag hällt den upp och ner och skakat en del, så vägde paketet med kork 156 gram.
 
Jag vek ihop kartongen, pressade rejält, och då vägde den 71 gram med kork.
 
Jag öppnade kartongen, och med slickepott tömde i säkert en minut. Då vägde kartongen och kork 54 gram.
 
För att se vad den väger helt tom spolade jag rent den och torkade av den, då var tomvikten med kork 44 gram.
 
Så om man tömmer det sönderrivna paketet med slickepott jättejättenoga är det ändå 10 gram kvar det vill säga 0,7 %.
Om man bara pressar ur det ordentligt är det ändå 27 gram fil kvar, 1,8 %.
Om man bara håller paketet upp och ner och skakar ur det lite så är det hela 102 gram kvar, oerhörda 7,5 %.
 
 
 
 
Rödstreckad volym motsvarar 7,5 %. 
Så mycket fil är kvar om man bara häller paketet upp och ner och det är til synes "tomt".
 
Jag noterade att kring öppningen där man skruvar fast korken samlades extra mycket fil. En mycket dum uppfinning om man vill få ut filet ur paketet.
 
Läser man deras miljöpolicy ser man yada yada nada om detta stora svinn. Att sälja fil i påse gör det mycket lättare att få ut allt, men det blir svårare att transportera dem. Man får ha en speciell flergångsförpackning hemma, kanske som en BiB för fil?

Kommentarer
Postat av: Jakob

Detta är något jag tänkt på många gånger. Problemet är större med filförpackningar med skruvkork och jag har funderat på ifall de byter till sämre förpackningar för att sälja mer?

Problemet gäller även Ketchup, Dressing, Tandkräm mm mm. Ofta måste man klippa sönder förpackningen för att få ut det sista.

Svar: Skönt att man inte är ensam om tänker på sånt här.
zerbembasqwibo.blogg.se

2016-12-07 @ 09:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0