Nato eller inte

Imorgon 25 maj ska det röstas om Sverige ska skriva på Natosamarbetsavtalet. Om det skrivs på går det i korthet ut på att Sveriges regering kan bjuda in Nato om de så önskar.

Det som de polariserade parterna nu diskuterar är enligt mig om punkten "skriver vi på provoceras Ryssland" är en parameter att ta hänsyn till eller inte, eller om den existerar, ska man ta nån hänsyn till det eller inte?

Att den inte existerar, det är löjligt. Det är ju klart att Putin kommer säga att det är provocerande, och det han säger på sånt sätt följs ju ofta av agerande.

Däremot är det vettigare att diskutera om det spelar nåt roll. Kanske ett värdlandsavtal med Nato ger mer fördelar än nackdelen att det provocerar? Jag har inte sett denna viktning, men jag har kanske missat den. Den är för mig i alla fall inte alls självklar. Här anser jag att svensk politik och journalistik har helt missat målet.

Eller så är man, enligt mig, mer extrem, och då säger man att vi skiter i om vi provocerar nån. Det är 100% vårt beslut. Visst, det är ungefär som att utnyttja sin rätt att säga att nån är en idiot om man tycker det. Man kan välja mer framgångsrika sätt att få fram sitt budskap eller nå sina mål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0