Att arrangera en orientering (nästan själv) #8 - Bananalys

Dags för lite analys av banorna då.
 
Noterbart är att ingen sprang INSKOLNING. Kylig arrangörsstab utnyttjade detta till att in i det sista avvakta med arbetsmomentet att sätta ut sura/glada gubbar i skogen. Och det gick hem. Som arrangör är det en av de arbetsuppgifter som är mest betungande jämfört med hur många som har glädje av det och som dessutom bäst utförs så sent som möjligt, då man redan är upptagen med annat.
 
Största bommarna - var det för svår bana eller fel på kartan? U-banor kan det vara båda, men för vuxna kan det bara vara fel på kartan. Fast det är inte riktigt sant, återkommer jag till.
 
Kartan ovan: Ju större svart ring desto större medelvärde på bomtiden. K37 hade DH10. Man ser att de bommade mycket, medelbomtid (hur nu den räknats fram vet jag inte) var 2:33. När jag ser kontrollen, undrar jag hur den kunde smita igenom! Det är ju en för svår kontrol. De kom söderifrån från kontroll 34 (4). Märkligt, men det syns tydligt att den var svår. Den syns inte från stigen och inte heller den alternativa ledstången bäcken. Jag fick trots detta ingen kritik från löparna (s föräldrar) för detta! Det borde jag fått!
 
 
 
Nedan Medianbommen:
 
 
Höga medianer på två typiska "vuxenkontroller".
 
74 - kontroll som många vuxna hade. Från att varit kuperat område flackade det plötsligt ut. Jag gissar att många slarvade med riktningen, och där fanns inget tydligt att läsa på. Kontrollen var dessutom inte så lätt att se då den hängde i en stor gran, så klart på "fel sida". Skum karta? Ja kanske.
 
84 - Egentligen likadan som 74. Här är det dock fler klasser med de allra duktigaste löparna med, det håller nog ner bomningen en del.
 
 
Men jag tror att medelvärdet säger mer, kanske är tydligare så här:
 
 
 
39 - En stigkorsning. Det var endast U1 som hade denna kontroll. Det är svårt att säga varför denna kontroll hamnar högt på listan. Jag tror inte kontrollen eller kartan var för svår. Den som bommade mest på denna sprang ensam på U1 för första gången. Löparen hade bra fart under fötterna, så pass bra fart att det ledde till två rätt stora bommar. 
 
 
 
33 - En DH10-kontroll.
Här kan jag nog klandra mig själv lite som banläggare. Det var först en rätt besvärlig ledstång, bäcken. Sen gissar jag att när väl stigen dök upp tog det mycket tid för en del att ta stigen till kontrollen istället. Möjligen nåt ledstångsbyte för mycket?
Men denna analys är helt fel. Sträcktiderna visar att två syskon kom ihop vid kontrollen innan. Gemensamt har de sedan gjort en rejäl tidskrok. Förmodligen glömde de lite att orientera. Så kontrollen var ev OK.
 
58 - Fjortonklasserna hade denna som kontroll 3, så jag misstänker att vägen dit var fylld med tvekan och att det drar upp bomtiden. Själva kontrollen är dock rätt så svår, även om man innan har man en myr som går att se tydligt, och bommar man har man tydlig uppfångare bakom. Men det är inte så god sikt och rätt bökigt på marken. Kanske på gränsen till för svår för 14 alltså?
 
37 - Har jag nämnt ovan, är mitt fel som banläggare!
 
77 - DH12 och ÖM3 hade denna som kontroll 5 på en lite längre sträcka.
Jag gissar att man kunnat tveka redan ut från fyran. Stigen som är nästan osynlig, och därför ej med på kartan, var vitsnitslad över myren. Sedan kommer en till myrpassage som säkert gjorde en del osäkra. Det var dock väldigt tyliga stigar på andra sidan den helt öppna myren. Kontrollen kunde nog ses från stigen, men felet som jag som banläggare gjorde här var att det inte finns nån tydlig markör var man ska svänga av stigen.
 
75 - 28 besökare med i snitt 0:49 som bomtid. Även här DH14 och ÖM5. Jag tror att det var så mycket snabbare de som rundade att de, tydligen många, som körde rakt på ger detta utslag. Att runda minimerar misstagen, men det är inte säkert att det är snabbast.
 
Men hur gjorde jag kartan? Eftersom MeOS var administrativa systemet kan man ur det plocka lite statisk på bommar. Hur MeOS definierar bomtiden framgår dock inte.
 
Fem intressanta kolumner, men man kopierar allt in i ett excelblad (Open Office-blad, naturligtvis kör jag Open Source även där!)
 
Mecka till så man har koordinater utan decimaler, och gör bomtid till ett tal, jag väljer antal sekunder.
 
 
Gör om koordinat till WKT-format genom =SAMMANFOGA("POINT(";E2;" ";F2;")")
 
 
Spara denna som CSV-fil (kommaseparerad fil) med kodning UTF-8, det ger följande utseende ungefär:
 
Läs in den i QGIS genom att lägga till ett CSV-lager så här (välj sedan förslagsvis UTM zon 33N som koordinatsystem men det spelar eg ingen roll tror jag)
 
 
 
Du får en svärm nu: 
 
 
 Högerklicka på lagret, välj egenskaper, och ställ in storlek efter bomtid.
 
 
 
Man kan ställa in mer där, vilken text som ska synas etc. Prova dig fram.
Exportera sedan lagret, jag gjorde en bild, och lade sedan som bakgrund i kartan i mitt kartprogram OOM. Nedan är MAXbommen på varje kontroll. Väldigt få kontroller som inte någon alls bommmade.
 
Violett är antal löpare, och grönt medelbomtid. Det är nu lätt att börja anlysera.
 
K55 bommades friskt, likaså K97. Låt oss titta på dessa två.
Tre banor, 7, 9 och 13 hade K55. Det var klasserna D45, H60, D16, H65, D50, ÖM8, H75, D70, ÖM7. Inga duvungar, möjligen D16. Jag skulle säga att från båda håll var kontrollen svår, även om själva höjden var en tydlig formation. Om jag får gissa är det vägen dit som ställt till det för löparna!
 
K97 besöktes av 38 löpare som bommade 114 sekunder i snitt.
 
Bana 17, 19, kom norrifrån. (Klasser DH10, U2, ÖM1, U1, ÖM2)
Bana 8, 14 kom från nordväst. (Klasser ÖM4, DH12, ÖM3)
 
Nu kan man ju som banläggare bli nervös att detta var en för svår kontroll... Jag studerade sträcktider för klasserna och i en klass hittar jag många löpare med stora bomtider. Det är en av 12-klasserna. De följde alltså stigen, och kontrollen syntes mycket tydligt från stigen då den korsar höjden väst om kontrollen. Diagrammet nedan från Winsplits online visar att några av de som kom allra högst upp i resultatlistan. Min misstanke är att dessa rusat allt för fort på stigen nerför, och gått i en klassisk banläggarfälla. Lite elakt med tanke på åldern, men 10-klasserna klarade det generellt bättre. 12-orna är ofta de som kan bomma mest! Bommen för ledaren gör att alla andra tar ett skutt uppåt i diagrammet nedan.
 
 

Jag ser också några gigantiska tider som drar upp medlet i ÖM3, men jag vet inte om det är denna kontroll som är för svår eller om man bara valt en utmanande svårighet! 
Så kontrollen var nog OK, trots att den kanske enligt banläggarboken var på gränsen till för svår.
 
Så till en annorlunda kontroll. 
Alla löpare hade K31, En kort bit från starten. Tanken var att dels kunna avslöja tjuvstartare genom att se negativa sträcktider till ettan (det tar mindre än en minut dit) men också att ge dem en, enkel, orienteringssträcka. Som synes bommades det 3 sekunder i snitt. Jag vet att det var ca 8 löpare som helt enkelt sprang förbi. En rätt så välkänd speaker stod dock där och påminde dessa om att läsa kartan varpå många stannade upp. Fast nån rusade iväg nån minut, innan denna återvände. Så åtminstone 8 bommar på denna lätta kontroll, en bra start för mig som banläggare! :)
 
 
K64 hade några av de allra äldsta klasserna D70 och H75 samt H20- och H35-klasserna. Man kan se att den var svår för dem, men svårt säga om den var FÖR svår. Det bommades 116 sekunder i snitt i alla fall. 
Mankan fundera om kartan var OK på detta ställe, men terrängen var diffus och de hade haft en väldigt lätt etta, så kanske underskattades hela kontrollens svåreighet?
 
 
 
 
Här ser man riktningen på dessa två. Den första var svår, många hade problem med den diffusa kontrolltagningen, men sen den kortare sträckan gick bra! Min analys är att kompassgångsförmågan är lite lägre nu än förr. Många är ovana en så detaljfattig sträcka där det inte är nånting alls att läsa på förutom kompassen. 
 
Hur gick det med km-tiderna då?
 
LÅNG:
D21 vann med 7:31, gissning + excel gav 6:47
H21 på 5:20, jag hade gissat på 5:33 min/km.
Min gissning var  4 % för hög.
 
MEDEL:
D21 vann med 8:19, 7:43 sade gissning + excel.
H21 vann på 6:11, min gissning var 6:18.
Min gissning var 2 % för hög.
 
Så mina H21-gissningar var bra, men excelbladet gav för snabba tider för damerna, trots att segrarna är världselit båda två. Man kanske måste justera kvoten mellan könen? 40 sekunder fel verkar formeln vara mellan könen. Eller så är Gustav B 40 sekunder för snabb per kilometer?

Kommentarer
Postat av: Jakob

Snygg analys!

Svar: Tack!
zerbembasqwibo.blogg.se

2016-11-28 @ 11:46:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0