Apoteket Apoteket börjar luras med ACO

Tillägg 2017-10-10
Tydligen är det inte Apoteket som äger ACO utan det är "bara" en produkt som de säljer. I sak ändrar det inte min kritik, möjligen mottagare. Så ACO har fått infon nu via en kontaktadress och jag anser att Apoteket bär ett ansvar de också eftersom de väljer att fortsätta sälja produkterna.
 
När Apoteket avreglerades blev apoteket Apoteket kvar från det ursprungliga. Idag är Staten ägare till apoteket Apoteket. Andra apotek såldes ut och heter idag lite olika. Länge har jag gillat deras okomplicerade ACO-serie av produkter. Ingen speciell design, finns i oparfymerade och "snälla" varianter och utan stort överpris.
 
Nu verkar det slut med det.
 
ACOs "specal care mild tvål" har dels bytt namn til MILD CLEANSING SOAP, eventuellt även recept, men framför allt design och storlek på flaskan!
 
Som alla ser är det en betydligt större flaska. Eller? I var fall högre. Titta nog, den är inte rund längre utan mer vingligt ovan med högre tyngdpunkt. Man gör en "Ketchup" / "Julmust" / "Kaffe". Man krymper försiktigt förpackningens storlek! Tyvärr vet jag inte om och i så fall hur priset ändrats.Kan bara gissa att det inte blev billigare.
Tittar man på baksidan ser man att den "större" flaskan har 50 ml mindre innehåll. Jag blir arg och väldigt besviken. Apoteket Apotekets USK är numera spolierad då man är precis som alla de andra apoteken i och med att man frångår den ärliga och enkla produkten som ACO tidigare stod för.
 
Man har även en intimtvål, se bild.
Här kan man ju lugnt säga att förpackningens lock är sjukt dåligt. Dels är det en gigantisk öppning så man kan lätt få alldeles för mycket tvål, vilket ju inte är korrekt alls med tanke på användningsområdet. Det andra är att det kräver ta mig tusan tvåhndsfattning för att öppna den! Jag klarar knappt öppna med en hand i alla fall.
 
Som så många andra bolag snackar man om "hållbarhet" med nån slags betydelse i flera perspektiv:
  • Hälsa
  • Sortiment
  • Miljö
  • Medarbetare
  • Lönsamhet
Om man menar allvar med miljötänket som man formulerar "vi minskar miljöbelastning genom att samla in överblivna läkemedel och minska utsläpp från transporter" ska inte produkter med så här lång hållbarhet säljas i mindre förpackningar. 
 
Nä jag tror att man fokuserar på lönsamheten: 
  • "långsiktig lönsamhet är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta vara en konkurrenskraftig apoteksaktör." 
Så med det argumentet ska man nu "luras" lika mycket som övriga aktörer.
 
Det senaste var så klart en spekulation, men förpeckningsminskningen och den dåliga korken ogillar jag å det skarpaste. Nu fick jag det sagt!

Kommentarer
Postat av: Freja Annamatz

Hej,

Tråkigt att du inte är nöjd.

ACO är ett av många kvalitetskontrollerade varumärken i Apotekets sortiment. ACO är alltså inte Apotekets egna varumärke (det heter Apoliva) utan deras fina och uppskattade produkter finns på apotek i hela Norden.

Jag föreslår att du kontaktar ACO:s kundtjänst för att framföra dina synpunkter på förpackningarna.

http://www.aco.se/om-aco/.

Med vänliga hälsningar,
Freja Annamatz, Apoteket

Svar: Tack Freja!
Jag har meddelar ACO men jag anser att Apoteket som väljer att fortsätta sälja produkterna också bär ett ansvar.
zerbembasqwibo.blogg.se

2017-10-10 @ 13:51:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0